Environmentální témata ve výuce hudební výchovy
Environmental Topics in Teaching Music
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22819Identifikátory
SIS: 73444
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kodejška, Miloš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
2. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Obsahem diplomové práce na téma Environmentálni témata ve výuce hudební výchovy je vytyčení možností, jak začlenit environmentálni prvky do předmětu hudební výchova. Nutnost zabývat se ekologickou tématikou vyplynula především ze zavedení rámcových vzdělávacích programů pro základní školy a gymnázia v roce 2007, ve kterých se kromě tradičních vzdělávacích oblastí nově objevují tzv. průřezová témata. Jedním z nich je environmentálni výchova. V současnosti bohužel zatím chybí dostatek materiálů se zaměřením na implementaci prvků průřezových témat do jednotlivých předmětů, zejména potom do hudební výchovy. Cílem práce je proto alespoň částečně toto prázdné místo zaplnit, poskytnout ucelenější pohled na danou problematiku pro ty, kdo by se chtěli environmentálni výchovou a osvětou prostřednictvím hudby zabývat, poukázat na některé příklady úspěšné aplikace v zahraničí a konečně nastínit možnosti pro výuku na domácí půdě. začlenění environmentálních prvků do výuky hudební výchovy zde dochází ve dvou rovinách: v rovině organizačních forem (integrací do hodin, pomocí projektů, aj.) a v rovině obsahové (pomocí volby témat, hledáním mezipředmětových souvislostí). Hybnou silou této kostry vyučování se potom stává syntéza metod environmentálni a hudební výchovy založená především na mnohostrannosti využití potenciálu...
The content of the diploma thesis named Environmental Topics in Teaching Music outlines possibilities of how to include environmental features in the school subject of Music. The necessity of dealing with the topic of ecology has arisen from the implementation of Framework Education Programmes for elementary and secondary education in the Czech Republic in 2007. These include, apart from the traditional educational areas, new cross-curricular subjects. One of them is environmental education. Unfortunately, there are not enough materials on how to implement crosscurricular subjects into music lessons. Therefore, the aim of this work is to provide an overall view of the field for those who would like to start teaching environmental education through music, to give examples of a successful application abroad and finally, to point out possibilities for teaching on the domestic front. There are two levels on which the implementations take place: on the level of organizational forms (in lessons, projects, etc.) and on the content level (through the choice of topics or cross-subject connection). These two elements are eventually connected by the synthesis of environmental and musical methodology mostly based on multiple potential of music itself. Music becomes both: the means and the aim.