Výběr a využití písní ve výuce anglického jazyka
Songs in the English Education.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22539Identifiers
Study Information System: 75814
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce s názvem Výběr a využití písní ve výuce anglického jazyka se zabývá pozitivním vlivem hudby na osvojování cizího jazyka. Je zpracována s cílem poskytnout učitelům anglického jazyka dostatečné množství podnětů zamyšlení nad propojením těchto dvou oborů. V první části jsou shrnuty poznatky z průzkumu současného stavu využití hudby ve výuce anglického jazyka na území České republiky a v zahraničí. Druhá část doplňuje teoretický základ o nejdůležitější aspekty z oblasti psychologického, jazykového a hudebního vývoje dítěte, a o vhled do problematiky fonetiky a fonologie anglického jazyka, s ohledem na hudební stránku jazyka. Třetí část pak předkládá praktické ukázky práce s hudbou ve výuce anglického jazyka, na podkladě vybraného materiálu vhodného využití ve výuce, a nabízí výukové plány, které se mohou stát inspirací pro učitele anglického jazyka bez hudebního vzdělání. Přiložené CD poskytuje hudební materiál zpracovaný v kontextu této práce.
The diploma thesis called A Selection and Use of Songs in English Language Teaching discusses the idea of a positive impact of music on language acquisition and tries to stimulate the English teachers to think about the interconnetion of these two areas. In the first part, a current situation of using music in ESL teaching in the Czech republic and abroad is described. The second part focuses on the most important aspects of psychological, language and musical development of a child. A musical view on English phonetics and phonology completes the theoretical background of the thesis. The third part suggests activities and materials suitable for use in ESL classes including lesson plans that may inspire English teachers without musical education to use music and songs in their classes. A separate supplement of this thesis, a CD, provides materials processed in context with ideas of this work.