Komunikace dětí předškolního věku
Communication in preschool children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22510Identifikátory
SIS: 82116
Kolekce
- Kvalifikační práce [18052]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janovec, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
19. 1. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Předškolní vzdělávání bylo uznáno jako počátek a tedy i základ procesu celoživotního vzdělávání. Z hlediska osvojování komunikativní kompetence je toto období považováno za jedno z nejduležitějších. Dítě by mělo dosáhnout takové úrovně, aby se umělo souvisle vyjadřovat, naslouchat, navazovat vztahy a domlouvat se s vrstevníky i dospělými. Velký podíl na rozvíjení těchto schopností má rodina i mateřská škola, k jejímž hlavním cílům patří příprava dětí na život i vstup do základní školy. Hlavním tématem této diplomové práce je analýza komunikativní kompetence dětí předškolního věku v kontektu s endogenními i exogennními faktory. Teoretická část práce se zaměřuje na klíčové pojmy, na problematiku komunikace a pedagogické komunikace, na otázky psychologického vývoje osobnosti a vývoje komunikačních dovedností dětí předškolního věku. Praktická část je prezentována třemi studiemi, jejichž cílem je sledovat a analyzovat úroveň komunikace dětí a také přístup rodičů a mateřských škol k rozvoji jejich komunikačních dovedností. Práce se v konečném důsledku snaží porovnat různé vlivy vzhledem ke komunikativním kompetencím předškolních dětí - vzdělání a efektivní komunikaci učitelek, lokalitu mateřské školy i zamčřenost jejich programu. Z výzkumného šetření vyplynuly návrhy a náměty, které by mohly být podnětné nejen...
Preschool education was declared as a start and therefore a foundation for the process of lifelong education. This period is considered to be the one of the most important in terms of acquiring communicative competence. A child should be at such a level that he/she should be able to express him/herself fluently, listen in on. establish relations with his/her contemporaries as well as adults. Not only family but also kindergarten and nursery, whose main aim is to prepare children for entrance to primary school, play big part in developing of these abilities. The main theme in this dissertation (diploma paper) is the analyse of preschool children's communicative competence regarding the endogenous and exogenous factors. Teoretical part of this work is focusing on key words, problems of communications and pedagogical communications, questions of psychological development of personality and development of communication skills of preschool children. Practical part is presented by three studies, whose aims are to observe and analyse level of children 's communication and also attitude of parents and kindergartens towards the development of their communication skills. This work in its conclusion try to compare various influences regarding communication competitions of preschool children - education and efective...