Od absurdity lidské existence ke spolubytí
From absurdity in human existence to togetherness
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22488Identifikátory
SIS: 86368
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pelcová, Naděžda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
24. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Lidská existence budila vždy zvědavost myslitelů, avšak až ve 20. století se jí začala filosofie důsledně a cíleně věnovat. Zajímají nás proto autoři, které pro potřebu této práce souhrnně řadíme do skupiny autorů "zabývajících se lidskou existencí" (Franz Kafka, Martin Heidegger, Jean-Paul Sartre, Albert Camus). Na základě analýzy jejich pojetí lidské existence odkryjeme různé způsoby pobývání na světě, které se zdají být spojeny s absurditou a odcizením. Z vypořádání se s nesmyslností existence dospějeme k možným způsobům autentického prožívání a ke spolubytí. Postupně nám vyplyne, že zásadní snahou současného člověka by v heideggerovském smyslu měla být především starost o vlastní bytí. Naše obstarávání tak směřuje k participaci na celku bytí, jehož jsme součástí. Ve spolubytí s druhými a se světem prožíváme autentickou existenci a dotýkáme se celku bytí. Pokud porozumíme celku, už nikdy nepocítíme strach z "cizosti" světa, protože je naším domovem, a nezažijeme "odcizení se" druhým, jelikož jsme tu v našem spolusvětě všichni pohromadě ve spolubytí.
Lidská existence budila vždy zvědavost myslitelů, avšak až ve 20. století se jí začala filosofie důsledně a cíleně věnovat. Zajímají nás proto autoři, které pro potřebu této práce souhrnně řadíme do skupiny autorů "zabývajících se lidskou existencí" (Franz Kafka, Martin Heidegger, Jean-Paul Sartre, Albert Camus). Na základě analýzy jejich pojetí lidské existence odkryjeme různé způsoby pobývání na světě, které se zdají být spojeny s absurditou a odcizením. Z vypořádání se s nesmyslností existence dospějeme k možným způsobům autentického prožívání a ke spolubytí. Postupně nám vyplyne, že zásadní snahou současného člověka by v heideggerovském smyslu měla být především starost o vlastní bytí. Naše obstarávání tak směřuje k participaci na celku bytí, jehož jsme součástí. Ve spolubytí s druhými a se světem prožíváme autentickou existenci a dotýkáme se celku bytí. Pokud porozumíme celku, už nikdy nepocítíme strach z "cizosti" světa, protože je naším domovem, a nezažijeme "odcizení se" druhým, jelikož jsme tu v našem spolusvětě všichni pohromadě ve spolubytí.