Koloběh - proměny kamene
Cycle - metamorphoses of stone
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22469Identifiers
Study Information System: 73317
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Consultant
Cikánová, Karla
Referee
Hůla, Zdenek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teaching Degree in Art for Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Práce se zabývá proměnami kamene viděných v různých souvislostech, jak přírodních tak společenských. Proměna vlastností a tvaru kamene je předložena na základě přirozených procesů v přírodě. Proměna významu a funkce kamene je nahlížena v paralelách vnímání kamene v minulosti a dnes. Jádrem celé studie je snaha obhájit místo i hodnoty přírodních podob - kamenů pro člověka v dnešním světě. Práce dále reflektuje uchopení "proměn kamene" ve výtvarném umění. Praktickou část tvoří soubor "kamenných" objektů, vytvořených z různých materiálů, doplněný fotografiemi objektů zasazených do přirozených souvislostí dnešní doby. Didaktická část předkládá možnou aplikaci tématu ve výtvarné výchově.
The thesis explains the metamorphoses of stone seen in different contexts both natural and social. The metamorphosis of stone properties and its shape is presented on the basis of the natural processes taking place in the nature. The change of the relevance and function of the stone is seen in parallels of stone perception in the past and today. The core of the whole thesis is an effort to defend the place and values of the natural forms - stones for a human being in the present world. The thesis further deals with the use of "metamorphoses of stone" in fine art. The practical part contains a collection of "stone" objects created from different materials, completed by photos of objects in natural context of the present time. The didactic part is offering a possible application of the theme in art education.