Didaktická hra ve výuce dějepisu na druhém stupni základní školy
Didactic Game in Education of History in Second Degree of Basic School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22467Identifiers
Study Information System: 82491
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Mikeska, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá didaktickou hrou ve výuce dějepisu na druhém stupni základní školy. Teoretická část nás seznamuje s charakteristikou hry a soutěže (základní pojmy, vztah mezi těmito pojmy), didaktickou hrou a její motivační rolí ve výuce, postupem zařazení didaktické hry do výuky a významem didaktických her v dějepise. Cílem diplomové práce bylo vypracovat soubor didaktických her využitelných v hodinách dějepisu ve všech ročnících druhého stupně základní školy, sestavit dotazník k didaktickým hrám a pomocí dotazníkové metody zjistit, jak probíhá realizace her ve výuce dějepisu na základních školách. Cíle diplomové práce byly splněny. Pomocí dotazníkové metody jsem zjistila zkušenosti učitelů se zařazováním didaktických her do výuky, četnost použití didaktických her a způsoby jejich zařazení. Vytvořila jsem soubor didaktických her, které mohou využívat nejen učitelé.
The thesis is about a didactic game in a teaching of history in second degree of basic school. The theoretical part describes a characteristic of game and a competition (basic concepts, a relationship among the concepts), the didactic game and its motivation role to education, procedure of putting the didactic game in education and an importance of didactic games in history education. Aims of the thesis was draw up a set of didactic games for all year-classes of history lessons in second degree of basic school, make up a questionnaire for didactic games and find out through the questionnaire how execution of didactic games works in education of history in basic schools. The aims were fulfilled. Through the use of questionnaire method I found out experience of teachers with putting the didactic games in education, frequency of use the didactic games and a ways of insertion. I created a set of didactic games which can be used not only teachers.