Aktivní poslech hudby
The Active Music Reception
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22312Identifiers
Study Information System: 75755
Collections
- Kvalifikační práce [18637]
Author
Advisor
Referee
Hurníková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Poslech hudby v hudebně výchovném procesu je pro žáka přínosný jen tehdy, je-li uskutečňován s pomocí aktivní tvořivosti. Ke splnění tohoto požadavku se proto v rámci receptivní hudební výchovy uplatňuje činnostní pojetí poslechu hudby. Východiskem tohoto přístupu je tzv. dynamický model, který pojímáme jako ideální vzor didaktické transformace hudebního materiálu. Pomocí něho vytváří pedagog v rámci hudebně výchovného procesu takové vyučovací podmínky, jež mají žákům zjednodušit pozorování hudebních prvků a struktur a umožnit tak porozumění hudební řeči. Pochopitelně tedy závisí na schopnostech a dovednostech učitele, jak konkrétní hudební dílo prezentuje. Úspěšnost receptivní hudební výchovy je však determinována především hloubkou a intenzitou hudebního vnímání žáků, tedy jejich aktivitou při vnímání hudebních děl. Naučit žáky vnímat hudbu aktivně znamená naučit je pomocí tvořivých muzikantských činností a jednoduchých myšlenkových operací zpracovat daný hudební materiál. Jinými slovy, žáci na základě vlastních činností pronikají do obecných zákonistostí hudby tj. pozorují poslouchanou hudbu, identifikují její vyjadřovací prostředky, odhalují strukturní složky hudby a dešifrují tak její hudební obsah. Získané poznatky a zkušenosti jsou pak schopni aplikovat v jiné analogické hudební situaci. Aktivní...
Listening to music in the process of education is beneficial for a pupil only in case it is realized by means of active creativeness. To meet this requirement specific activities concerning music listening are applied in the framework of receptive music teaching. The dissertation proposes a so called dynamic model to function as an ideal solution to didactic transformation of music. The model enables to set up such classroom conditions in which pupils find it easier to observe elementary items and structures of music and thus comprehend music speech as a whole. Naturally then, a presentation of a particular piece of music via this model depends on teacher's abilities and skills. Nonetheless, the achieving of success in receptive music teaching is determined primarily by pupils' profundity and intensity of reception. Teaching pupils to listen to music in an active way represents teaching them to handle music through the use of creative musical activities and simple cognitive processes. In other words, on the basis of their own activities pupils penetrate into basic essentials of music i.e. they analyze music, identify its functional elements, detect structural constituents of music and thus decode its message. Consequently, they are able to employ acquired knowledge and experience in an analogical musical...