Moderní rodina ve vztahu ke genderové problematice v hodinách vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
Modern family in relation to gender issues in lessons of educational area Man and his World
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22203Identifiers
Study Information System: 83853
Collections
- Kvalifikační práce [19026]
Author
Advisor
Referee
Rychlíková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Předložená diplomová práce se zabývá současnou moderní rodinou ve vztahu ke genderové problematice v hodinách prvouky. Teoretická část, která je podložena aktuální literaturou, se věnuje změně rodinného života v posledních letech. Zaměřuje se na funkce a role v rodině z pohledu genderu. Popisuje, jak je problematika zpracovaná v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a jak gender problematiku a různé formy rodinného soužití reflektují současné učební materiály a celkově dnešní škola vůbec. Pomocí dotazníkové metody a rozhovorů v praktické části zkoumá názory vyučujících na danou problematiku a vzájemně je porovnává.
This thesi s analyses a modem family in relation with gender issues in r: ... '.:4esson. The theoretical part, based on current literature, traces the changes in family lives developed in recent years. It focuses on family functions and roles from the gender point of view. It describes how the topic is covered in The Framework Educational Programme for Elementary Education, as well as the way the contemporary teaching materials and school in general reflects the gender and various forms of family constellations. By means of question forms and interviews in the practical part it studies teachers' attitudes on this topic and it compares them with each other.