Analýza politické instrumentalizace deníku Mladá fronta DNES v období před volbami do Poslanecké sněmovny PČR v roce 2013
Analysis of the political instrumentalization of the periodic press Mladá fronta DNES in the period before elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2013
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2159Identifiers
Study Information System: 167383
Collections
- Kvalifikační práce [17642]
Author
Advisor
Referee
Nečas, Vlastimil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
7. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
politická komunikace, instrumentalizace, mediální vlastnictví, mediální magnát, volby, kvantitativní obsahová analýza, Mladá fronta DNES, Andrej BabišKeywords (English)
political communication, instrumentalization, media ownership, media mogul, election, quantitative content analysis, Mladá fronta DNES, Andrej BabišDiplomová práce Analýza politické instrumentalizace deníku Mladá fronta DNES v období před volbami do Poslanecké sněmovny PČR v roce 2013 zkoumá, zda v období před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2013 využíval předseda politického hnutí ANO Andrej Babiš svou pozici vlastníka mediální skupiny MAFRA k ovlivnění mediálních obsahů deníku Mladá fronta DNES. Teoretický rámec stručně popisuje základní pojmy z oblasti politické komunikace a geopolitického rozdělení jednotlivých modelů politické komunikace včetně české mediální scény. Pozornost je upřena především na vývoj a možné způsoby instrumentalizace tištěných médií působících na českém mediálním trhu po roce 1989. Z kvantitativního výzkumu vyplynulo, že zatímco ve volbách skončilo politické hnutí ANO na druhém místě, umístilo se v rámci získané mediální pozornosti až za čtyřmi dalšími politickými stranami. Titulní strany deníku Mladá fronta DNES tedy nebyly využity k výraznější propagaci Andreje Babiše a jeho politického hnutí. V navazující závěrečné části výzkumu je provedena interpretace výsledků kvantitativní analýzy v souvislosti s možnou instrumentalizací z hlediska výběru politických témat prezentovaných na titulních stranách deníku během zkoumaného období.
The diploma thesis Analysis of the political instrumentalization of the periodic press Mladá fronta DNES in the period before elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2013 examines, if leader of the political party ANO Andrej Babiš used his position of the owner of the media group MAFRA to influence media content in the periodic press Mlada fronta DNES during the period before elections to the Chamber of Deputies of the Parliament of the Czech Republic in 2013. Theoretical framework briefly describes the basic concepts of political communication and geopolitical division of the models of political communication including the Czech media scene. Focus is primarily on the development and possible ways of instrumentalization of printed media operating in the Czech media market after 1989. Results of quantitative research showed that four other political parties gained more media attention then political party ANO which ended up second in the election. The title pages of the Mlada fronta DNES therefore was not used to increase promotion of Andrej Babis and his political party. The final part of the research interprets the results of quantitative analysis regarding the possible instrumentalization in terms of political topics presented on the front pages of the...