Činnost NNO zaměřených na romskou inkluzi z hlediska naplňování potřeb Romů
Assessing Roma inclusion specialised NGOs in terms of reacting to Roma needs
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2154Identifiers
Study Information System: 166730
Collections
- Kvalifikační práce [6555]
Author
Advisor
Referee
Muhič Dizdarevič, Selma
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Civil Sector Studies
Department
Department of Civil Society Studies
Date of defense
7. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Romové, inkluze, romská inkluze, neziskové organizace, potřeby, efektivita, komunikace, empowermentKeywords (English)
Roma, inclusion, Roma inclusion, NGOs, non-profit organizations, needs, efficiency, communication, empowermentCílem této práce je objasnit, do jaké míry neziskové organizace věnující se romské inkluzi při své činnosti vycházejí z reálných potřeb svých romských klientů. Práce je postavena na kvalitativním výzkumu, který vychází z výpovědí zástupců šesti nestátních neziskových organizací, terénních pracovníků a romských klientů. Výzkum se zaměřuje na čtyři hlavní faktory, kterými jsou důraz na komunikaci s klienty, sledování efektivity, stupeň závislosti na grantových podmínkách a podpora interkulturního poznávání mezi Romy a majoritou. Dle provedeného výzkumu se zkoumané organizace ve svých strategiích liší, nicméně všechny se snaží pracovat v souladu s potřebami svých klientů. Tento závěr potvrzují i terénní výzkumníci a romští klienti, podle kterých je činnost neziskových organizací uspokojivá a je do velké míry v souladu s reálnými potřebami romských klientů. Klíčová slova: Romové, inkluze, romská inkluze, neziskové organizace, potřeby, efektivita, komunikace, empowerment
The aim of this thesis is to find out the extent to which non-profit organizations (NGOs) specialized on Roma inclusion react to their clients' needs. The thesis works with qualitative research method that is based on interviews with NGOs representatives and field researchers, and a questionnaire filled by Roma clients. The research is focused on four main factors which are: communication with Roma clients, efficiency efforts, dependence on funding requirements, and a support of intercultural meetings between Roma people and the majority. According to the results of the analysis there are different strategies amongst the organizations but all of them try to work in compliance with the needs of their clients. The experience of the interviewed field researchers and Roma clients prove that the NGOs' activities are sufficient and correspond with the real needs of their Roma clients to great extent. Key Words: Roma, inclusion, Roma inclusion, NGO, non-profit organizations, needs, efficiency, communication, empowerment