Nerovnosti v přístupu k terciárnímu vzdělání
Inequality in Acces to Tertiary Education
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21514Identifiers
Study Information System: 80297
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Šebková, Helena
Kolář, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 10. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Celkovým cílem mé disertační práce je vytvořit teoreticky podložený, dostatečně propracovaný a nosný koncept a na jeho základě zpracovat srovnávací analýzu vývoje nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání v evropských zemích. Vedle rozsáhlého studia relevantní literatury z řady zemí týkajícího se uvedeného tématu, kterému jsem se s různými přestávkami věnoval prakticky čtvrtstoletí, šlo ovšem také o to, jak pro komparaci získat potřebné zdroje údajů. Originálním způsobem jsem pro to využil databázi vzniklou spojením tří fází šetření ESS (European Sociál Survey), realizovaných v letech 2002-2007, která jsem rozšířil o další poměrně aktuální údaje ze speciálního českého šetření z let 2007/2008.
The aim of the thesis is to elaborate a theoretically well grounded concept and to use it for a comparative analysis of the development of inequalities in access to tertiary education in European countries. To achieve the aim, it has been necessary not only to acquire a thorough knowledge of how the theme is dealt with in other countries but, in particular, to find relevant data needed for comparative analyses. The author - who has concerned himself with the problem for more than twenty years - has solved it in an original way by combining three stages of the European Social Survey (ESS) conducted in 2002-2007, and by supplementing it with a special Czech survey conducted in 2007/2008.