Osoby s kognitivním deficitem v důsledku schizofrenie jako cílová skupina speciální pedagogiky
Persons with Cognitive Deficit due to Schizophrenia as a Target Group for Special Education
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21513Identifiers
Study Information System: 80437
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Stejskal, Bohumil
Šiška, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 11. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Tato disertační práce byla věnována problematice kognitivního deficitu při schizofrenii u osob využívajících pobytovou sociální službu Domov se zvláštním režimem. Kognitivní deficit, který vzniká v důsledku schizofrenie, přetrvává i v období remise nemoci a je charakterizován sníženými schopnostmi v oblasti paměti, pozornosti a exekutivních funkcí. Deficit je poměrně resistentní vůči všem aktuálně užívaným intervencím a zároveň je klíčovým prediktorem úrovně sociálních a adaptivních dovedností a schopnosti uplatnit se v běžném, každodenním životě.
The present dissertation addresses the problem area of cognitive deficit occurring with clients suffering from schizophrenic illness, using the Domov residential social service running a special treatment scheme (hereinafter referred to only as the "Domov facility "). The cognitive deficit arising as a result of schizophrenia survives even in the illness remise period, and is characterized by decreased abilities in areas such as memory, attention, and executive functions. Deficit is pretty much resistant to any and all currently applied interventions, being a major predictor of the level of social and adaptive skills as well as for the ability to come into one 's own in ordinary everyday life.