Analýza a interpretace výtvarného umění ve filmech Andreje Tarkovského
Analysis and Interpretation of visual art in the films of Andrei Tarkovsky
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2135Identifiers
Study Information System: 164542
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Rakušanová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
31. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Andrej Tarkovskij, film, ikonografie, Andrea Mantegna, Rembrandt van RijnKeywords (English)
Andrei Tarkovsky, film, iconography, Andrea Mantegna, Rembrandt van RijnBakalářská práce Analýza a interpretace výtvarného umění ve filmech Andreje Tarkovského se zabývá vztahem filmu a výtvarného umění na příkladu snímku Solaris (1972) sovětského režiséra Andreje Arseňjeviče Tarkovského. Důraz je kladen na dva aspekty. První část je zaměřena na problematiku perspektivy z hlediska filmové a umělecko-historické teorie. Pozornost se také bude věnovat pojetí perspektivy v době italského quattrocenta. Druhá část je věnována problematice živých obrazů (fr. tableaux vivant) v díle Andreje Tarkovského. V souvislosti s tím se práce zaměřuje na roli cyklu Marnotratného synu Rembrandta van Rijna ve filmu Solaris (1972). Práce si klade za cíl odpovědět na otázku, do jaké míry malířství, jako tradiční forma vizuálního umění, ovlivnilo film.
The aim of the Bachelor thesis "Analysis and Interpretation of visual art in the films of Andrei Tarkovsky" is to examine the relationship between cinematography and visual arts using the film "Solaris" (1972) by the soviet director Andrej Tarkovsky as an example. This topic is subdivided into two parts. The first part of the study focuses on the subject of perspective in relation to the theory of art history and film, with attention to the concept of "perspective" from the period of the Italian Quattrocento. The second part is concerned with the usage of "living pictures" (fr. tableaux vivant) in the work of Andrej Tarkovsky, more precisely, the role of the cycle "The Return of the Prodigal Son" by Rembrandt van Rijn in the film "Solaris" (1972). The main objective of the thesis is to answer the questionː to what extent painting as a traditional form of visual arts influences cinematography.