Rozvoj sociálních dovedností lektora v dalším profesním vzdělávání
Social skills development of the trainer in further vocational adult education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21349Identifiers
Study Information System: 82256
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Hlavním předmětem zájmu předkládané práce je lektor zabývající se dalším profesním vzděláváním dospělých v oblasti sociálních dovedností. První část je věnována nejen osobnosti lektora ve vztahu k jeho kvalifikaci a kompetenci, ale také deskripci a analýze jednotlivých sociálních dovedností. Navazující empirická část zkoumá motivaci lektorů k výkonu lektorské profese, jejich přístup ke vzdělávání a schopnost sebereflexe. V závěru jsou upřesněny možnosti rozvoje sociálních dovedností a rovněž navržen metodický program zaměřený na rozvoj dovednosti řešení konfliktů a vyjednávání.
The main subject of interest in the presented thesis is the trainer who deals with further vocational adult education in the area of social skills. The first section presents not only the trainer's personality in the relationship to the qualification and competency, but also the description and analysis of particular social skills. The following empirical section researches the trainers' motivation in relation to their performance in trainer profession, their approach to education and the ability for self-reflection. In the conclusion, the various possibilities for further development of useful social skills are specified and the methodical programme suggested which focuses on conflict-resolution and negotiation skill development.