Obraz životního stylu v časopise Vlasta v letech 1990 až 1999
The image of lifestyle in magazine Vlasta between 1990 and 1999
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2113Identifikátory
SIS: 147661
Kolekce
- Kvalifikační práce [18347]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cebe, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
6. 2. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
životní styl, časopis Vlasta, devadesátá léta, móda, zdraví, komercialismusKlíčová slova (anglicky)
lifestyle, magazine Vlasta, nineties, fashion, health, commercialismDiplomová práce "Obraz životního stylu v časopise Vlasta v letech 1990 až 1999" se zabývá mediálním obrazem životního stylu v 90. letech v Československu, pozdější České republice. Z oblastí životního stylu byla vybrána témata: bydlení, móda, zdraví, stravování, hubnutí, sport, cestování, nové technologie, spotřební zboží a krása, na nichž je změna životního stylu pozorována. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teorii je nastíněn politický, historický, kulturní a mediální vývoj 90. let. Empirická část představuje časopis Vlasta, její redakci a historii. Pro výzkum periodika byla vybrána metoda obsahové analýzy, která je popsána v metodologické části. Cílem práce je kvantitativní a kvalitativní analýza a dokazování stanovených hypotéz. Devadesátá léta znamenala pro naši zemi velkou sociální změnu a tyto změny se promítly nejen do mediální sféry, ale i do každodenního života lidí. Jednalo se o postupnou proměnu zvyků a zájmů, které je možné pozorovat v průběhu celého desetiletí. Tato diplomová práce si všímá změn životního stylu vlivem komercializmu, pozoruje, jakým způsobem ovlivnily nové možnosti cestování zájem o cizí země, a sleduje, zda se během 90. let změnil pohled na zdravý životní styl.
This diploma thesis "The Image of Lifestyle in Magazine Vlasta between 1990 and 1999" is focusing on media image of lifestyle in the nineties in Czechoslovakia, later Czech republic. The subjects which were investigated in terms of a lifestyle were: housing, fashion, health, eating, weight loss, sport, traveling, new technologies, consumer goods and beauty. The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical part. In the theoretical part there is a political, historical, cultural and media environment in nineties. Empirical part describes a history and editorial staff of the magazine Vlasta. A content analysis was chosen for examining the magazine and it is described in methodological part. The goal of a quantitative and qualitative analysis is to prove stated hypotheses. The nineties meant for Czech people a lot of social changes and also everyday life was affected. The transformation involved habits and interests of people which can be observed during the decade. This diploma thesis is focusing on changes in lifestyle because of commercialism. Observes how much more people were interested in traveling considering new possibilities and aims also on health lifestyle.