SR a jeho úloha ve výuce ZSV
State Budget and Its Function in the Teaching of the Social Sciences
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21072Identifiers
Study Information System: 73264
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Havlík, Radomír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Social Scienses
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Zjistila jsem, že téma státní rozpočet je v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnaziální vzdělávání zpracované příliš obecně, proto hlavním cílem této práce bylo navrhnout způsob výuky této problematiky v rámci ZVS. Proto jsem provedla konkretizaci výukových cílů a doplnila mezipředmětové souvislosti a návaznost na další témata, včetně vyhodnocení možných vstupních znalostí ze základní školy podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Navrhla jsem využití tématu státní rozpočet rozvoji některých klíčových dovedností žáků středních škol utváření jejich finanční gramotnosti. Znalosť tématu státní rozpočet také žákům umožní lépe se orientovat v této problematice a lépe chápat aktuální dění ve společnosti a pomůže jim vytvářet si vlastní názory. Navrhla jsem i vlastní studijní texty pro žáky gymnázií, protože mi texty v učebnicích ZSV tomuto tématu vzhledem výukovým cílům nepřipadají dostatečné.
The topic of the diploma thesis is The national budget and its role in the instruction of the Social sciences. I decided to specify the heart of the matter of the national budget and its role in the economies of the developed countries, its position in the economy of the Czech Republic, its incomes and expenditures, their balance and the most important features of the fiscal policy. Another objective of my thesis was to evaluate the significance of this problem in the instruction of the Social sciences at secondary schools and its position in the Framework Educational Programme. The main aim of the thesis was to suggest the way of teaching this topic in the Social sciences.