Fenomén tělesné kultury na stránkách českých zájmových periodik
The body culture phenomenon in czech special interests magazines
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2104Identifikátory
SIS: 152986
Kolekce
- Kvalifikační práce [17753]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macková, Veronika
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
6. 2. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Časopisy, zájmová periodika, tělesná kultura, kulturistika, fitness, kvalitativní analýza, mediální reprezentaceKlíčová slova (anglicky)
Magazines, special interest magazines, physical culture, bodybuilding, fitness, qualitative research, media representationsTělesná kultura je jedním z mnoha sociologických jevů, které už po několik desítek let procházejí celosvětovou komercializací. Součástí tohoto procesu je i vznik specializovaných časopisů, na jejichž stránkách se setkáváme se specifickým pojetím kultury těla - časopisů zaměřených na tematiku fitness, kulturistiky, zdravého pohybu a obecné fyzické zdatnosti. Diplomová práce "Fenomén tělesné kultury na stránkách českých zájmových periodik" mapuje vznik a vývoj těchto časopisů v České republice a snaží se osvětlit, jak se moderní trend rozvoje tělesné kultury a s ním související popularizace fitness aktivit napříč českou společností odrazil v tomto segmentu mediální produkce. Prostřednictvím časopisů Svět kulturistiky, FITNESS a MUSCLE&FITNESS bude práce odhalovat, jak proces obecné popularizace a komercionalizace tělesné kultury ovlivnil obsahovou strukturu těchto zájmových periodik. Vybraná periodika budou analyzována z hlediska volených témat, jejich rozsahu, cílového publika, používaných jazykových prostředků i grafického zpracování. Prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy pak bude práce zkoumat, jakým způsobem je v jednotlivých titulech fenomén tělesné kultury uchopen a jaké znaky ho reprezentují. Práce nahlédne také do historie kulturistiky a fitness v České republice a zaměří se na období...
Body culture represents a typical example of sociological phenomenon which has been a subject of mass commercialization for nearly several decades. At certain stage of this process, new magazines of special interest were been created with focus on a specific concept of the physical culture. Their content coverage ranged from fitness, strength training, bodybuilding, health lifestyle, to physical exercise in general. The diploma thesis "The body culture phenomenon in Czech special interests magazines" aims to survey an origin and evolution of such magazines in the Czech Republic and tries to shed light on how physical culture represented by increasing popularity of fitness activities among general public had been reflected in this segment of media production. While analyzing three Czech magazines, Svět kulturistiky, FITNESS and MUSCLE&FITNESS, the thesis examines how the mass popularization and commercialization of physical culture have affected a content structure of the magazines. The research focuses on selection of topics, target audience, use of language and graphic design. Qualitative content analysis will be used to study how the physical culture phenomenon is represented in selected magazines. The thesis also gives a brief insight into the history of bodybuilding and fitness movement in the...