Proměny zobrazení československých pilotů v české filmové tvorbě
Image transformation of czechoslovakian pilots in selected czech films
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2099Identifiers
Study Information System: 176109
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Suk, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
6. 2. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Letectví, ČSLA, Nebeští jezdci, Piloti, Tmavomodrý svět, Skleněná oblaka, Vysoká modrá zeď, Pod nohama nebeKeywords (English)
Aviation, Czechoslovak People's Army, Riders in the Sky, Dark Blue World, Pilots, Clouds of Glass, Sky under My Feet, The High Blue WallTato diplomová práce se zabývá zobrazením československých pilotů v tuzemské filmové tvorbě. Práce zkoumá filmy, které zobrazují piloty z druhé světové války a filmy o pilotech Československé lidové armády. Cílem práce je charakterizovat identifikační prvky vojenských pilotů ve vybraných snímcích a porovnat jejich zobrazení v proměnách času. Praktická část tak bude vycházet z obrazové, sémiotické, diskurzivní a narativní analýzy. Hypotéza práce vychází z historického vývoje a předpokládá, že piloti druhé světové války byli prezentováni v pozitivnějším světle v dobách politického uvolnění v 60. letech a po roce 1989, zatímco letci Československé lidové armády byli zobrazeni kladně v období utužování režimu zejména v 70. a 80. letech minulého století.
This thesis analyses image of Czechoslovakian pilots in local film production. It focuses on films about pilots from Second World War and pilots from Czechoslovak people's army. The aim of thesis is to define main characteristics of military pilots in selected films and compare their transformation through time. Analytic part will use visual, semiotic, discursive and narrative analysis concept as theoretical framework. Thesis works on the presumption that image transformation was highly influenced by historical and political development of country. It assumes that pilots from Second World War were portrayed positively in late 1960s and after year 1989 and pilots from Czechoslovak people's army were favored in era of normalization, particularly in 1970s and 1980s.