Děti afrických imigrantů v Portugalsku: strategie konstruování identity
Children of African immigrants in Portugal: strategies of identity construction
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20844Identifikátory
SIS: 82251
Kolekce
- Kvalifikační práce [23753]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šatava, Leoš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie - Portugalština
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
26. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Ve své diplomové práci se zabývám procesy konstruování identity u dětí imigrantů z lusofonní Afriky žijících v Portugalsku. Zkoumaná skupina mi slouží jako výchozí bod pro nahlédnutí do toho, jak se utvářejí nové hybridní a synkretické identity charakteristické pro dnešní globalizovaný svět. Děti imigrantů jsou ideální pro ilustraci těchto fenoménů, protože balancují na rozhraní dvou a více kultur a identit a nezapadají tedy do žádné ze stávajících kategorií, jejichž prostřednictvím se lidé identifikují. V rámci mého terénního výzkumu se mi podařilo identifikovat tři hlavní strategie, s jejichž pomocí se děti imigrantů vyrovnávají se svým ambivalentním postavením ve společnosti a hledají své místo ve světě: strategii identifikace s Portugalskem, strategii identifikace se zemí původu rodičů a strategii smíšené identifikace. Prostřednictvím analýzy fungování těchto tří strategií se snažím zjistit, jaké faktory určují, pro kterou strategii se konkrétní informátor rozhodne a jaký má tato volba vliv na jeho život. Výsledky vypovídají hodně nejen o dětech imigrantů samotných, ale i o portugalské společnosti jako takové.
In my thesis I deal with processes of identity construction among the children of immigrants from Lusophone Africa (Portuguese-speaking African countries) living in Portugal. The group in focus serves as a starting point for an examination of how the new hybrid and syncretic identities are constructed in today's globalized world. The children of immigrants, balancing on the edge of two or more cultures and identities and not fitting in any of the categories through which people normally identify themselves, are an ideal group for the illustration of these phenomena. In the course of my field work I was able to identify three main strategies by means of which the children of immigrants cope with their ambivalent position in society and try to find their place in the world: the strategy of identification with Portugal, the strategy of identification with their parents' country of origin and the strategy of mixed identification. Through the analysis of the functioning of these three strategies I try to find out the factors that determine which strategy each of the informants chooses and what is the impact of this choice on their lives. The results tell us a lot not only about the children of immigrants themselves but about the Portuguese society in general as well.