Problematika nelátkových závislostí u studentů středních škol
Non - substantial addiction issues among high school students
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/205031Identifikátory
SIS: 272041
Kolekce
- Kvalifikační práce [2958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Urban, Lukáš
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Náboženství a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
23. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Behaviorální závislosti, nelátkové závislosti, studenti středních škol, subjektivní zkušenostKlíčová slova (anglicky)
Behavioral addictions, high school students, non-substance addictions, subjective experienceTato bakalářská práce se zabývá problematikou nelátkových závislostí z pohledu studentů středních škol. Cílem mé práce je zjistit, jak žáci na tuto problematiku nahlíží a jaký vztah mají k digitálním aktivitám. Zda jsou si vědomi případných rizik či dokonce omezení, které u nich díky těmto návykům mohou vyvstávat a jakým způsobem si je uvědomují. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část práce se věnuje vymezení základní problematiky tedy charakteristice samotného pojmu závislost, jednotlivým typům závislosti, vývojovým a sociálním aspektům spojených s nelátkovými závislostmi a prevenci a možnostem léčby. Praktická část je vedena formou kvalitativního výzkumu, konkrétně rozhovory se studenty středních škol. Samotné výsledky poté poskytují hlubší vhled a porozumění, jak žáci o této problematice smýšlejí a jak sami popisují své digitální návyky.
This Bachelor thesis addresses behavioral addictions from the perspective of high school students. The main focus of my thesis is to establish how students view the issue of behavioral addictions and their own digital participation. In particular, the thesis focuses on whether high school students are aware of their digital participation, its risks and limitations and how they recognize such issues. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part focuses on the definition of the main issue, meaning the definition of the term addiction, specific types of addictions, developmental and social aspects associated with behavioral addictions, prevention and the options of treatment. The practical part is devoted to qualitative research in the form of interviews with high school students. The obtained data then allow deeper insight and understanding of the students' perception and reflection of their own digital habits.
