Systematický rozvoj práce s mapou u žáků střední školy
Systematic development of map work in upper secondary school students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204131Identifikátory
SIS: 254969
Kolekce
- Kvalifikační práce [21475]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štolcová, Kristýna
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
15. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rozvoj mapových dovedností, geografické vzdělávání, akční výzkum, mapa, žákKlíčová slova (anglicky)
map skills development, geography education, action research, map, pupilDiplomová práce se zabývá problematikou rozvoje mapových dovedností u žáků střední školy prostřednictvím systematické výukové intervence vycházející z principu scaffoldingu, tedy postupného zvyšování kognitivní náročnosti úloh. Cílem práce bylo zjistit, zda cílená práce s mapou přispívá ke zlepšení mapových dovedností v oblasti čtení, analýzy a interpretace map a jak žáci tento proces vnímají. Metodologicky byla výzkumná část založena na kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Součástí bylo předvýukové testování (pretest), realizace tří tematicky odlišných pracovních listů zaměřených na fyzickou, socioekonomickou a regionální geografii a následné testování (posttest) doplněné dotazníkovým šetřením. Výzkumný vzorek tvořili žáci gymnázia a oboru ekologie a ochrany životního prostředí. Výsledky ukázaly, že po absolvování intervence došlo u většiny respondentů k prokazatelnému zlepšení úrovně mapových dovedností. Dotazníkové šetření potvrdilo převážně pozitivní hodnocení přínosu práce s pracovními listy jak z hlediska rozvoje dovedností, tak motivace k aktivnímu zapojení do výuky. Významným limitem výzkumu byla absence části žáků na části vzdělávací intervence a technické obtíže spojené s aplikací Mapové dovednosti. Práce se vědomě nezabývala tvorbou map jako nejvyšší úrovní kognitivní...
The diploma thesis deals with the issue of developing map skills in upper secondary school students through a systematic educational intervention based on the principle of scaffolding, i.e., the gradual cognitive increase of tasks. The aim of the thesis was to determine whether targeted systematic work with maps contributes to improving map skills in reading, analysis, and interpretation of maps and how students perceive this process. Methodologically, the research was based on a combination of quantitative and qualitative approaches. It included pre-instruction testing (pretest), the implementation of three thematically distinct worksheets focused on physical, socio-economic, and regional geography, and subsequent testing (posttest) supplemented by a questionnaire survey. The research sample consisted of students of a grammar school and students of the Ecology and environmental protection study programme. The results showed that after completing the intervention, most respondents achieved demonstrable improvement in the level of their map skills. The questionnaire survey confirmed predominantly positive evaluations of the benefits of working with worksheets, both in terms of skill development and motivation to engage actively in lessons. A significant limitation of the research was the absence of...
