Otázky generované studenty o různých typech map - staré a aktuální
Student generated questions about various types of maps - the old and actual one
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/204087Identifikátory
SIS: 267449
Kolekce
- Kvalifikační práce [21475]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Flašar, Jan
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství geografie pro střední školy - Učitelství dějepisu pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
15. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
studenty formulované otázky, stará mapa, aktuální mapa, kognitivní náročnost, topografický podklad, geografie, dějepisKlíčová slova (anglicky)
student generated questions, old map, current map, cognitive demand, topographical background, geography, historyStudent generated questions (SGQ) je málo využívaná výzkumná forma, kterou můžeme zkoumat, jak žáci rozumí dané problematice. Schopnost formulovat geografické otázky je jednou z důležitých dovedností umožňující myšlení, pokud úžeji zacílíme jen na vybrané disciplíny, pak jde o geografické a historické myšlení, které představují jedny z hlavních cílů vzdělávání v odpovídajících školních předmětech. Navíc je kladení otázek klíčovým aspektem badatelské výuky, která představuje jeden ze současných progresivních přístupů ke vzdělávání a učení. Nicméně předchozí výzkumy ukázaly, že žákovské dovednosti kladení otázek nejsou mnohdy dostatečně rozvinuty a často se odvíjejí od stimulu (mapy, grafu, textu) podněcující ke kladení otázek. Z tohoto důvodu se předložená práce věnuje SGQ, které žáci ze dvou základních škol formulovali nad starou a aktuální mapou. Obě mapy znázorňovaly území, ve kterém výzkum probíhal, neboť se očekávalo, že pro žáky bude jednodušší formulovat otázky (včetně těch kognitivně náročnějších) na oblast, která jim je dobře známá. Získané otázky byly rozděleny dle speciálně vytvořené kategorizace podle obsahového zaměření. Dále také byly posouzeny z hlediska kognitivní náročnosti a přiřazeny do úrovní kognitivního procesu podle Revidované Bloomovy taxonomie. Naformulované otázky byly...
Student-generated questions (SGQs) represent an underutilized research method that can be used to investigate students' understanding of a given topic. The ability to formulate geographical questions is one of the crucial skills enabling critical thinking. If one is to focus on only a few selected disciplines, the geographical and historical thinking constitute a part of the key learning objectives in the relevant school curriculum. Moreover, questioning is a crucial aspect of inquiry-based learning, which represents one of the contemporary progressive approaches to education and learning. The findings from the academic literature show that pupils' questioning skills are often underdeveloped and frequently depend on a stimulus (map, graph, text) to encourage the questioning. For that reason, the following paper focuses on SGQs formulated by pupils of two primary schools on both a historical and a current map. Both maps depicted the city of Humpolec, where the research was conducted. The expectation was that it could be easier for the pupils to formulate questions (including more cognitively demanding ones) on an area that was familiar to them. The questions collected were categorised according to a specially developed content-based categorisation. At the same time they were subject to an assesment...
