Vzdělávací potřeby studentů pregraduálního stupně adiktologie
Educational needs of addictology pregraduates
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203669Identifikátory
SIS: 276665
Kolekce
- Kvalifikační práce [4869]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Miovský, Michal
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Adiktologie
Katedra / ústav / klinika
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
12. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Adiktologie, motivace, potřeby, studium, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Addictology, education, motivation, needs, studyVýchodiska: V posledních letech se možnosti vzdělávání v oboru adiktologie značně změnily. Bylo zahájeno vzdělávání v klinické adiktologii, byl znovu spuštěn specializační kurz S4, diskutuje se možnost konání PhDr. zkoušky, magisterské a doktorské programy prošly koncepčními změnami. Tyto možnosti ale nebyly dosud systematičtěji výzkumně zkoumány a chybí poznatky o jejich potencionálních uchazečích. Cíl: Cílem výzkumu bylo zmapovat vzdělávací potřeby studentů bakalářského a magisterského programu adiktologie. Dílčí cíle zahrnují: (1) Zmapovat zájem studentů adiktologie o vybrané formy dalšího vzdělávání, (2) Popsat motivy a bariéry pojící se k zapojení do dalšího vzdělávání, (3) Popsat profily uchazečů o vybrané formy dalšího vzdělávání, (4) Popsat profily studentů, kteří neudávají zájem o vybrané formy dalšího vzdělávání. Metody: Bylo provedeno průřezové online dotazníkové šetření, jehož účastníci byli osloveni metodou totálního výběru a sněhové koule. Výzkumu se zúčastnilo 147 současných studentů pregraduálního stupně adiktologie (65,6 % základního souboru), kteří se do výzkumu nominovali metodou samovýběru. S daty bylo pracováno za využití metod deskriptivní a induktivní statistiky. Etické otázky byly dodrženy. Výsledky: Respondenti mají největší zájem o odborné kurzy (84,4 %),...
Background: In the course of the last years, the possibilities for education in the field of addictology have changed considerably. Education in clinical addictology was launched, the S4 course was relaunched, the possibility of a PhDr. examination is being discussed, and master's and doctoral programmes underwent conceptual changes. However, these have not yet been more systematically researched and the knowledge of their potential applicants is lacking. Aim: The aim of the research was to describe the educational needs of addictology pregraduates. The sub-goals included: (1) To map the interest of addictology students in selected forms of continuing education, (2) To describe the motives and barriers associated with engaging in continuing education, (3) To describe the profiles of applicants to selected forms of continuing education, (4) To describe the profiles of students who are not interested in selected forms of continuing education. Methods: A cross-sectional online questionnaire survey was conducted and respondents were approached using a total sample and snowball sampling method. A total of 147 current addictology pregraduates participated in the study (65.6% of the base sample), they nominated themselves using the method of self-selection. The data were analysed using descriptive and...
