Tvorba textové počítačové hry pro podporu výuky zoologie
Development of a Text-Based Computer Game to Support Zoology Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202344Identifikátory
SIS: 258453
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Říhová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Interaktivní výukový materiál, didaktické hry, TWINE 2, textové hryKlíčová slova (anglicky)
Interactive educational material, didactic games, TWINE 2, text-based gamesDidaktické hry jsou fenoménem, který se běžně využívá v edukačních procesech především jako motivační nástroj pro žáky, často jako introdukční prvek do probíraného tématu, případně metoda pro ověření již nabytých znalostí. Cílem této práce bylo vytvořit textovou didaktickou hru na podporu výuky zoologie, konkrétně pak aktivity identifikace vybraných obratlovců Česka. K vytvoření hry ve formě interaktivního gamebooku s bohatými vizuálními prvky byl využit software TWINE 2, konkrétně s využitím JavaScriptové knihovny SugarCube2 jejíž struktura je specificky určena pro tvorbu interaktivních příběhů a navíc umožnila integraci i komplexních herních systémů. Gamebook má strukturu únikové hry, kde se kloubí rébusy a hádanky s příběhovými prvky, do nichž byl integrovaný didaktický aspekt projektu. Byl popsán i designový proces hry, interní testování a dílčí podoby hlavních herních aktivit společně s postupy integrace didaktických témat do výsledné podoby gamebooku. Hra nabízí více výherních podmínek i specifické nástroje pro podporu implementace do výuky. Design a didaktické působení vytvořené hry byl ověřen s využitím kvantitativní metody dotazníkového šetření. Dotazníkové šetření bylo zaměřené na středoškolské žáky. Výzkumné šetření se zaměřilo na didaktické prvky hry, ale i hráčský prožitek ze hry....
Didactic games are a phenomenon commonly used in educational processes, primarily as a motivational tool for students, often as an introductory element to a topic or as a method for verifying already acquired knowledge. The aim of this thesis was to create a text-based didactic game to support zoology education, specifically the activity of identifying selected vertebrates of the Czech Republic. The game was created in the form of an interactive gamebook with rich visual elements, using the TWINE 2 software, specifically with the JavaScript library SugarCube2, whose structure is specifically designed for creating interactive narratives and also enables the integration of complex game systems. The gamebook adopts the structure of an escape room, combining puzzles and riddles with narrative elements into which the didactic aspects of the project were integrated. The game design process, internal testing, and the development of the core gameplay elements, along with the methods used to integrate didactic content into the final gamebook form, are all described. The game offers multiple winning conditions and specific tools to support its implementation in teaching. The design and educational impact of the game were verified using a quantitative method in the form of a questionnaire survey. The...
