Vliv sourozeneckých konstelací na výchovu
How birth order affects an unbringing
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200887Identifikátory
SIS: 271992
Kolekce
- Kvalifikační práce [24984]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komárková, Tereza
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rodina|výchova|výchovné styly.|pořadí narození|sourozenecké konstelace|prvorozený|benjamínekKlíčová slova (anglicky)
Family|upbringing|parenting styles.|birth order|sibling constellation|the firstborn child|the youngestborn childBakalářská práce se zabývá vlivem sourozenecké konstelace, do které se člověk narodil na výchovu, kterou sám aplikuje. Teoretická část se zaměřuje na rodinu, výchovu a charakteristické vlastnosti jedinců narozených v určitém sourozeneckém pořadí. Cílem výzkumu je prozkoumat, zda se ve výchově projevují podobné znaky u rodičů narozených jako nejstarší a rodičů narozených jako nejmladší. V rámci kvalitativního výzkumu byly vedeny polostrukturované rozhovory s rodiči, kteří zastupují obě zmíněné sourozenecké konstelace. Analýza dat ukázala, že se ve výchově, kterou uplatňují prvorození respondenti a tázaní narození jako nejmladší objevují některé rysy příznačné pro danou sourozeneckou konstelaci. Práce přispívá k porozumění, jak pořadí narození dítěte určuje výchovu, kterou bude sám uplatňovat a zároveň by mohla přispět k pochopení některých výchovných postojů rodičů (například ve školním prostředí).
The bachelor's thesis deals with the influence of the sibling constellation into which a person is born on the upbringing he/she applies. The theoretical part focuses on family, upbringing and the characteristics of individuals born in a particular sibling sequence. The aim of the research is to investigate whether similar traits in upbringing are manifested in parents born as the oldest and parents born as the youngest. Semi-structured interviews were conducted with parents representing both of these sibling constellations as part of the qualitative research. Data analysis showed that some features characteristic of the sibling constellation appear in the parenting practices of the first-born and youngest-born respondents. The work contributes to understanding how the birth order of a child determines the upbringing that he/she will apply himself/herself and could also contribute to understanding some of the upbringing attitudes of parents (for example, in a school setting).
