Spolupráce učitele a asistenta pedagoga na prvním stupni ZŠ
Cooperation between a teacher and teaching assistant at the first level of elementary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200836Identifiers
Study Information System: 277418
Collections
- Kvalifikační práce [24655]
Author
Advisor
Referee
Skutil, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Asistent pedagoga|pedagog|inkluzivní vzdělávání|spolupráce pedagoga a asistenta pedagogaKeywords (English)
Assistant teacher|teacher|inclusive education|cooperation of teacher and assistant teacherTato bakalářská práce se zabývá spoluprací mezi učitelem a asistentem pedagoga na prvním stupni základní školy. Teoretická část se zaměřuje na definování role asistenta pedagoga, klíčové faktory pro efektivní spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga, osobnostní předpoklady asistenta pedagoga. Cílem práce je objasnit současný stav této spolupráce, včetně různých forem vzájemné kooperace, které mohou přispět ke zvýšení efektivity výuky. Empirická část využívá kvalitativní přístup a je založena na designu případové studie. Pro sběr dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor, přičemž informanty byli učitelé a asistenti pedagoga působící na prvním stupni základní školy. Pro dosažení vyšší úrovně byla data doplněna obsahovou analýzou školních dokumentů. Analýza dat proběhla prostřednictvím otevřeného kódování a dalších metod vhodných pro analytické zkoumání. Výsledky výzkumu přinášejí vhled do fungování spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga na konkrétní základní škole, identifikují její silné a slabé stránky, posuzují kvalitu podmínek pro vzájemnou kooperaci a zkoumají, jakým způsobem škola podporuje spolupráci těchto pedagogických pracovníků.
This bachelor's thesis focuses on the collaboration between teachers and teaching assistants in the first stage of primary school. The theoretical part defines the role of the teaching assistant, key factors for effective cooperation between teachers and assistants, and the personal prerequisites for the role of a teaching assistant. The aim of this thesis is to clarify the current state of this cooperation, including various forms of mutual collaboration that can contribute to increasing the effectiveness of teaching. The empirical part employs a qualitative approach and is based on a case study design. Semi- structured interviews were chosen as the data collection method, with respondents consisting of teachers and teaching assistants working in the first stage of primary school. To achieve a higher level of data saturation, the research was supplemented by content analysis of school documents. Data analysis was carried out using open coding and other methods suitable for analytical examination. The research findings provide insight into how cooperation between teachers and teaching assistants functions in a selected primary school, identifying its strengths and weaknesses, assessing the quality of conditions for mutual collaboration, and examining how the school supports cooperation between...