The Economics of Professional Football: Empirical Analysis of Revenue and Wage Dynamics
Ekonomika profesionálního fotbalu: Empirická analýza dynamiky příjmů a mezd
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200439Identifikátory
SIS: 271826
Kolekce
- Kvalifikační práce [19132]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gregor, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a finance se specializací Bankovnictví a podnikové finance
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
18. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
ekonomika fotbalu, dynamika příjmů, mzdové výdaje, hodnota značky, evropské soutěžeKlíčová slova (anglicky)
football economics, revenue dynamics, wage expenditures, brand value, European competitionsTato práce zkoumá ekonomickou dynamiku profesionálních fotbalových klubů se zaměřením na příjmy, mzdové výdaje a sportovní výkonnost. Na základě panelových dat ze sezón 2013/14 až 2022/23 v Premier League, La Lize, Serii A a Bundeslize zkoumá, jak současné a historické sportovní úspěchy ovlivňují finanční výsledky. Tato studie zkoumá tři vzájemně propojené dimenze ekonomiky profesionálního sportu - časový vztah mezi soutěžními výkony a tvorbou příjmů, zprostředkující roli hodnoty značky a mzdovou politiku ovlivněnou kontextem více soutěží. Modely OLS (metody nejmenších čtverců) a fixních efektů analyzují data z výročních zpráv klubů a výsledků soutěží. Studie poukazuje na to, jak kluby utvářejí finanční strategie, a porovnáním těchto technik zdůrazňuje význam časových i mezisoutěžních faktorů. Rozšiřuje také výzkum vztahu mezi výkonností a příjmy a ukazuje, jak hodnota značky a zpožděná výkonnost formují finanční výsledky a mzdovou politiku. Tato zjištění obohacují sportovní ekonomii tím, že ukazují, jak kluby vyvažují investice do mezd hráčů s finančními a sportovními cíli. Jsou také vodítkem při hledání kompromisů mezi krátkodobou výkonností a dlouhodobým rozvojem značky.
This thesis investigates the economic dynamics of professional football clubs, focusing on revenue, wage expenditure, and sporting performance. Based on panel data from 2013/14 to 2022/23 season in the Premier League, La Liga, Serie A, and the Bundesliga, it explores how current and historical sporting achievements affect financial outcomes. This study explores three interconnected dimensions of professional sports economics - the temporal relationship between competitive performance and revenue generation, the mediating role of brand value, and wage policies influenced by multi-competition contexts. Ordinary Least Squares (OLS) and Fixed Effects models analyse data from club annual reports and competition results. The study highlights how clubs shape financial strategies and underscores the importance of both temporal and cross-competition factors by comparing these techniques. It also extends research on the performance-revenue nexus, illustrating how brand value and lagged performance shape financial outcomes and wage policies. These findings enrich sports economics by showing how clubs balance investments in player wages with financial and sporting objectives. These findings provide guidance in navigating the trade-offs between short-term performance and long-term brand development.