Komunikace kosmetických značek a Baby boomers: Analýza zastoupení a oslovování seniorů v reklamě
Communication of cosmetic brands and Baby boomers: An analysis of the representation and targeting of seniors in advertising
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200252Identifikátory
SIS: 275677
Kolekce
- Kvalifikační práce [19030]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bláha, Jan Daniel
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relations
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
17. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
senior, generace Baby boomers, kosmetický průmysl, ageismus, televizní reklama, kosmetická reklama, mediální reprezentaceKlíčová slova (anglicky)
senior, Baby Boomers, cosmetic industry, ageism, television advertising, cosmetic advertising, media representationTato bakalářská práce se zabývá tématem zastoupení seniorů generace Baby boomers v televizních reklamách kosmetických značek. Cílem je zjistit, jak jsou senioři zastoupeni a oslovováni v reklamě a zda dochází k jejich opomíjení jako cílové skupiny, přestože představují rychle rostoucí a ekonomicky silnou skupinu. Výzkum využívá metody kvantitativní obsahové analýzy doplněné o polostrukturovaný rozhovor a analyzuje kosmetické televizní reklamy na nejsledovanějších komerčních televizních kanálech v České republice v únoru a březnu roku 2025. Výsledky ukazují, že zastoupení seniorů v kosmetické reklamě je poměrně vysoké, zejména ve srovnání s jejich zastoupením v populaci České republiky. Zároveň lze pozorovat tendenci zobrazovat seniory v obecně pozitivním světle bez ageistických stereotypů. Nadále však přetrvávají určité limity, zejména pokud jde o zastoupení seniorů v hlavních rolích, autentické zobrazení stáří a zapojení seniorů čtvrtého věku.
This bachelor thesis deals with the topic of the representation of senior from Baby boomers' generation in TV commercials of cosmetic brands. The aim is to find out how seniors are represented and addressed in advertising, and whether they are being neglected as a target group, even though they represent a rapidly growing and economically powerful group. The research uses a quantitative content analysis method complemented by semi-structured interview. It analyses cosmetic TV advertisements on the most watched commercial TV channels in the Czech Republic in February and March 2025. The results show that the representation of seniors in cosmetic advertising is relatively high, especially compared to their number in the Czech population. At the same time, there is a tendency to portray the elderly in a generally more positive image without ageist stereotypes. However, there are still some limitations, especially in terms of the representation of seniors in leading roles, the authentic portrayal of old age and the involvement of seniors of the fourth age.