Trauma-informovaný přístup v sociální práci s dětmi
Trauma-informed approach in social work with children
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199927Identifikátory
SIS: 266129
Kolekce
- Kvalifikační práce [1609]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hudcová, Eliška
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Sociální a pastorační práce
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální práce
Datum obhajoby
12. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
trauma, informovaný, sociální práce, dětiKlíčová slova (anglicky)
trauma, informed, social work, childrenTato bakalářská práce se zabývá problematikou traumatu a jeho specifickými projevy u dětí a mladistvých. Zaměřuje se také na trauma-informovaný přístup a jeho přínos pro sociální práci s touto cílovou skupinou. Trauma dlouhodobý dopad na fungování člověka na fyzické, sociální, psychické i spirituální rovině. Děti na trauma reagují specifickým způsobem, a proto je nezbytné, aby sociální pracovníci byli s touto problematikou důkladně obeznámeni. Při práci s dětskými klienty a jejich rodinami, by měli být schopni komunikovat způsobem, který minimalizuje riziko prohloubení jejich obtíží a naopak přispívá ke stabilizaci a zlepšení jejich situace. Trauma-informovaný přístup představuje způsob práce s klientem, který vychází z předpokladu, že může mít zkušenost s traumatem. Tento přístup je založen na šesti základních principech: bezpečí, důvěra, možnost volby, spolupráce, zmocnění a respekt k odlišnostem. Důsledné uplatňování těchto principů umožňuje sociálním pracovníkům navazovat kontakt s klienty na základě hlubšího porozumění a respektu, zatímco zároveň podporuje schopnost nahlížet na situaci z perspektivy klienta. Klíčová slova Trauma-informovaný přístup, trauma, sociální práce, děti
This bachelor's thesis addresses the issue of trauma and its specific manifestations in children and adolescents. It also focuses on the trauma-informed approach and its benefits for social work with this tagret group. Trauma has a long-term impact on a person's functioning on physical, social, psychological and spiritual levels. Children respond to trauma in a specific way, making it essential for social workers to be thoroughly familiar with the issue. When working with child clients and their families, they should be able to communicate in a way that minimizes the risk of exacerbating their difficulties and, on the contrary, contributes to stabilizing and improving their situation. The trauma-informed approach represents a way of working with a clients based on the assumption that they may have experienced trauma. This approach is grounded in six fundamental principles: safety, trust, choice, collaboration, empowerment and respect for differences. Consistent application of these principles enables social workers to establish contact with clients based on deeper understanding and respect while also promoting the ability to view the situation from the client's perspective. Keywords Trauma-informed approach, trauma, social work, children