Jedinci s dvojí výjimečností a jejich zkušenost s českým vzdělávacím systémem
Twice Exceptional Individuals and Their Experience with the Czech Educational System
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199168Identifikátory
SIS: 282337
Kolekce
- Kvalifikační práce [20517]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
30. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dvojí výjimečnost, nadání, porucha autistického spektra, ADHD, školský systém, podporaKlíčová slova (anglicky)
twice exceptional, giftedness, autism spectrum disorder, ADHD, educational system, supportTato práce se věnuje fenoménu dvojí výjimečnosti v kontextu českého vzdělávacího systému. Zaměření se týká jedinců s dvojí výjimečností zakládající se na nadání a poruše autistického spektra nebo ADHD. Cílem práce je explorace fenoménu dvojí výjimečnosti pro lepší nastavení podpory a možnosti rozvoje jedinců s dvojí výjimečností. V teoretické části jsou představeny koncepty nadání, poruchy autistického spektra, ADHD a dvojí výjimečnosti. V empirické části je představena metodologie, analýza dat, výsledky a diskuze. Data byla sbírána polostrukturovanými interview se šesti respondenty. Analýza dat proběhla kvalitativně, a to interpretativní fenomenologickou analýzou. Vyvstaly čtyři tématické celky role žáka v kolektivu, vztah žáka ke škole, podpora žáka v kontextu dvojí výjimečnosti a protektivní faktory. K tématickým celkům byla přiřazena témata prvního řádu. Analýza dat ukázala, že se jedinci s dvojí výjimečností potýkají se šikanou a absencí adekvátní podpory, problematická je také samotná identifikace dvojí výjimečnosti. Zároveň se u jedinců s dvojí výjimečností objevovala vysoká míra resilience, perzistence a zaujetí pro oblast svého zájmu. Výsledky ukázaly, že jedinci s dvojí výjimečností pociťují významné překážky na základní škole a vnímají zde nedostatek možností pro rozvoj, zatímco na...
This thesis deals with the phenomenon of twice exceptional individuals in the context of the Czech educational system. The focus is on individuals with dual exceptionality based on giftedness and autism spectrum disorder or ADHD. The aim of the work is to explore the phenomenon of dual exceptionality and thus setting a better support system and development opportunities for twice exceptional individuals. The theoretical part presents the concepts of giftedness, autism spectrum disorder, ADHD and dual exceptionality. The empirical part presents the methodology, data analysis, results and discussion. Data were collected through semi-structured interviews with six respondents. Data analysis was carried out qualitatively, namely through interpretative phenomenological analysis. Four thematic units emerged the role of the student in the class group, the student's attitude towards the school, support for the student in the context of dual exceptionality and protective factors. First-order themes were assigned to the thematic units. Data analysis showed that twice exceptional individuals face bullying and lack of adequate support, and that the identification of dual exceptionality itself is also problematic. At the same time, individuals with dual exceptionality showed a high level of resilience,...
