Tvorba Petra Ebena pro ženské pěvecké sbory
Works of Petr Eben for female choirs
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198831Identifikátory
SIS: 275995
Kolekce
- Kvalifikační práce [20513]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svoboda, Čeněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Sborový zpěv se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
27. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Petr Eben, ženský sbor, rozbor skladby, sborová tvorba, sborová hudba dvacátého stoletíKlíčová slova (anglicky)
Petr Eben, female choir, composition analysis, choral compositions, choral music of 20thcenturyVe své práci se zabývám rozborem tvorby Petra Ebena pro ženské sbory. Všechny dostupné skladby detailně rozebírám po stránce hudebně-teoretické a uvádím též informace ohledně premiéry, původu zpěvního textu a v určitých případech pojednávám i o Ebenových pohnutkách ke kompozici daného díla. Rozbor skladeb spočívá v objasnění hudební formy, způsobu vedení hlasů, tematicko-motivické práce a v neposlední řadě přináší informace o náročnosti a specifikách interpretace. První kapitola přináší shrnující pohled na Ebenův život a druhá kapitola pojednává o Ebenově inspiraci a jeho vztahu k jednotlivým inspiračním zdrojům. Část s rozbory je rozčleněna do čtyř tematických okruhů: folklorní inspirace, antické a středověké inspirace, skladby s duchovní tematikou a tvorba inspirovaná novodobou poezií. V každé z těchto dílčích částí jsou skladby řazeny podle roku vzniku, případně roku premiéry. V závěru shrnuji typické znaky Ebenovy kompoziční práce a jeho vztah k tvorbě věnované právě ženským sborům.
In my work, I analyze the choral compositions of Petr Eben for female choirs. I examine all available pieces in detail from a music-theoretical perspective and provide information regarding their premieres, the origins of the vocal texts, and, in certain cases, Eben's motivations for composing each piece. The analysis focuses on explaining musical form, voice leading, thematic and motivic development, and, last but not least, the level of difficulty and specific aspects of interpretation. The first chapter offers a comprehensive overview of Eben's life, while the second chapter explores his sources of inspiration and his relationship with them. The analytical section is divided into four thematic categories: folk inspiration, ancient and medieval influences, sacred compositions, and works inspired by modern poetry. Within each category, the pieces are arranged chronologically based on their year of composition or premiere. In the conclusion, I summarize the characteristic features of Eben's compositional style and his approach to writing for female choirs.
