Změny vnímání verbálního učení dospělých
Changes in adults' perceptions of verbal learning
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198808Identifiers
Study Information System: 270909
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Pavlov, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vnímání, vizuální vnímání, auditivní vnímání, učení, andragogické poradenství, rozšíření možností vnímáníKeywords (English)
perception, visual perception, auditory perception, learning, andragogical counseling, expansion of perception optionsTato diplomová práce se zabývá problematikou změn ve verbálním vnímání dospělých během učení, zejména ve fázi přijímání informací vizuální a auditivní cestou. Vzhledem k neustálému technologickému vývoji a nárokům trhu práce je celoživotní vzdělávání nezbytné, avšak dospělí studenti čelí četným překážkám - časovým, psychologickým i kognitivním. Verbální vnímání, jako schopnost porozumět mluvené i psané řeči, hraje klíčovou roli v efektivitě učení. Tato práce si klade za cíl analyzovat faktory, které na tento proces působí, a navrhnout možnosti podpory jeho zlepšení. Využívá k tomu interdisciplinární přístup, propojující andragogiku, psychologii a neurovědy. V teoretické části jsou definovány pojmy, popsány klíčové výzkumy a zhodnoceny jejich dopady na vzdělávání. Empirická část představuje návrh metody zlepšení verbálního vnímání a její ověření v praxi. Závěry poukazují na důležitost řešení emočních bloků a využití plasticity mozku. Práce přináší konkrétní návrhy, jak zvýšit efektivitu učení dospělých skrze individuální přístup a andragogické poradenství. Výsledky mají praktický dopad na oblast osobního i profesního rozvoje dospělých.
This thesis explores the changes in verbal perception among adults during learning, particularly during the initial phase of information intake through visual and auditory input. With constant technological advancement and shifting labor market demands, lifelong learning becomes essential. However, adult learners often face both external and internal challenges, such as time constraints and cognitive barriers. Verbal perception-the ability to comprehend and process spoken and written language-is key to effective learning. This work aims to analyze factors that influence this process and to propose potential improvements. It adopts an interdisciplinary approach, drawing from andragogy, cognitive psychology, and neuroscience. The theoretical section defines essential terms and evaluates relevant research. The empirical part introduces a practical method for enhancing verbal perception and evaluates its effectiveness in real-life settings. Findings emphasize the role of emotional blocks and brain plasticity in learning improvement. The research highlights that personalized support can significantly improve the learning experience and outcomes for adults. This thesis contributes to the development of practical andragogical strategies that support adult learners and enhance their ability to meet...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Psychologie zrakového vnímání (vnímání tvaru v architektonickém kontextu)
Defence status: DEFENDEDČapková, Pavlína (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2006)Date of defense: 15. 5. 2006The topic of these master theses is visual shape perception, or more specifically: perception of orthogonal geometrical figures inspired by architectural design. The theoretical base of the project is psychological theory ... -
Vnímání humoru dětmi ve věku 2 - 16 let v návaznosti na práci zdravotního klauna
Defence status: DEFENDEDHusová, Veronika (Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, 2018)Date of defense: 22. 6. 2018 -
Vnímání prostředí: Pojmy imageabilita, topofilie, genius loci
Defence status: DEFENDEDVolek, Martin (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2006)Date of defense: 19. 6. 2006
