Rozdíly ve vybraných projevech žáků hodnocených známkou a slovně: případová studie
Differences in selected expressions of students evaluated by grade and verbally: a case study
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198646Identifikátory
SIS: 277193
Kolekce
- Kvalifikační práce [20516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Botlík Nuc, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
23. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sebehodnocení, vnitřní motivace, vnější motivace, chyba, klima třídy, formativní hodnocení, sumativní hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení, prvostupňové vzdělávání, případová studieKlíčová slova (anglicky)
self-assessment, intrinsic motivation, extrinsic motivation, mistake, classroom climate, formative assessment, summative assessment, grading, verbal assessment, primary education, case studyTato diplomová práce se zabývá rozdíly ve vybraných projevech žáků, kteří jsou hodnoceni známkou, a těch, kteří jsou hodnoceni formativně slovně. Cílem je zjistit, jaký vliv mají oba přístupy na sebehodnocení žáků, jejich motivaci, přístup k chybování a na klima třídy. Teoretická část definuje klíčové pojmy a koncepty spojené se školním hodnocením, porovnává hodnocení známkou, sumativní hodnocení a formativním hodnocení, přibližuje strategie formativního přístupu a popisuje jeho dopad na žáky. Dále se zaměřuje na komunikaci, motivaci k učení a koncept nastavení mysli. Praktická část zahrnuje pedagogický výzkum, který byl realizován na vybraných základních školách v obcích podobné velikosti. Na jedné škole se v rámci hodnocení na vysvědčení využívá klasifikační stupnice, na druhé škole se využívá slovní hodnocení se systematickou implementací formativního hodnocení. Data byla sbírána pomocí pozorování žáků a pedagogů, vyplněním dotazníků žáky 4. a 5. ročníků, skupinových rozhovorů s žáky a individuálními rozhovory s učiteli těchto žáků. Výsledky výzkumu poskytují srovnání vlivu obou přístupů na vybrané aspekty žákovského chování a prožívání a analyzují přínosy formativního hodnocení v primární edukaci. Z výsledků vyplynulo, že žáci hodnocení formativně vykazují vyšší míru vnitřní motivace, lépe...
This diploma thesis deals with the differences in selected manifestations of pupils who are assessed with grades and those who are assessed formatively with verbal feedback. The aim is to find out what impact both approaches have on pupils' self-assessment, their motivation, attitude toward making mistakes, and the classroom climate. The theoretical part defines key terms and concepts related to school assessment, compares grading, summative assessment and formative assessment, introduces strategies of the formative approach, and describes its impact on pupils. It also focuses on communication, motivation for learning, and the concept of mindset. The practical part includes pedagogical research carried out at selected primary schools in municipalities of similar size. At one school, a grading scale is used in report cards, while at the other school verbal assessment is used, with systematic implementation of formative assessment. Data were collected through observation of pupils and teachers, questionnaires filled in by pupils of the 4th and 5th grades, group interviews with pupils, and individual interviews with their teachers. The research results provide a comparison of the influence of both approaches on selected aspects of pupil behavior and experience, and analyze the benefits of formative...
