Školní poradenské pracoviště na základní škole
School counselling workplace at a primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198543Identifikátory
SIS: 271434
Kolekce
- Kvalifikační práce [20516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bartoňová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
22. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Školní poradenské pracoviště, školské poradenské zařízení, žák, poradenství, diagnostikaKlíčová slova (anglicky)
School counselling workplace, eduacation counselling facility, pupil, counselling, diagnosticsDiplomová práce se zaměřuje na činnost školního poradenského pracoviště na základní škole. V teoretické části představuje systém poradenství v České republice, jeho legislativní rámec a roli školního poradenského pracoviště. Podrobně popisuje jeho činnosti, kompetence jednotlivých odborníků a problémy, které pomáhá řešit, včetně spolupráce s externími institucemi, jako jsou školská poradenská zařízení. Práce se také zabývá srovnáním poradenských služeb ve vzdělávání na Slovensku, v Německu a ve Velké Británii. Praktická část se věnuje výzkumu zaměřenému na nejčastější problémy, s nimiž se školní poradenské pracoviště setkává, a na jeho spolupráci s pedagogy a rodiči při nastavování podpůrných opatření. V metodologii výzkumu jsou využity kvalitativní i kvantitativní metody, výsledky jsou předloženy jako případové studie dvou základních škol. Výsledky ukazují, že poradenská pracoviště se nejčastěji zabývají poruchami učení, náročným a rizikovým projevům chování žáků. Spolupráce s učiteli je ovlivněna jejich věkem a postojem k doporučením, zatímco komunikace s rodiči bývá komplikovaná kvůli nedostatečné podpoře dětí v domácím prostředí. Klíčovým faktorem kvality poradenské péče je personální složení týmu. Přítomnost školního speciálního pedagoga a školního psychologa významně zvyšuje odbornou úroveň i...
The diploma thesis focuses on the activities of the school counselling workplace at a primary school. The theoretical part presents the counselling system in the Czech Republic, its legislative framework, and the role of the school counselling workplace. It provides a detailed description of its activities, the competencies of individual professionals, and the issues it helps to address, including cooperation with external institutions such as education counselling facility. The thesis also includes a comparison of counseling services in education in Slovakia, Germany, and the United Kingdom.The practical part is dedicated to research focused on the most common problems encountered by school counselling workplaces and their cooperation with teachers and parents in setting up support measures. The research methodology uses both qualitative and quantitative methods, and the results are presented in the form of case studies from two primary schools. The findings prove that school counselling workplaces most frequently deal with learning disorders and challenging or risky student behavior. Cooperation with teachers is influenced by their age and attitude towards recommendations, while communication with parents is often complicated due to insufficient support for children in the home environment. A key...
