Didaktické situace zaměřené na výuku zlomků na 2. stupni ZŠ
Didactical situations for teaching fractions at the lower secondary level
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198165Identifikátory
SIS: 268538
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondrová, Naďa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
19. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Didaktika matematiky, Teorie didaktických situací, zlomky, hudba, délky notKlíčová slova (anglicky)
Didactics of mathematics, Theory of Didactical Situations, fractions, music, note lengthsDidaktické situace zaměřené na výuku zlomků na 2. stupni ZŠ Bc. Lukáš Koudelka, DiS. ABSTRAKT Diplomová práce se zaměřuje na aplikaci Teorie didaktických situací, kterou vy- pracoval francouzský matematik Guy Brousseau, v prostředí české základní školy. Hlavním cílem výukového experimentu je zjistit, zda zúčastněným žákům činí pro- blém zcela samostatně pracovat během didaktické situace vytvořené za využití prin- cipů Teorie didaktických situací. Tématem prováděného experimentu jsou zlomky a jejich propojení s hudbou - délkami not. Práce je rozdělena na teoretickou a experimentální část. V teoretické části jsou popsány principy Teorie didaktických situací a dále je proveden rozbor kapitol o zlomcích ve čtyřech učebnicích matematiky pro 2. stupeň ZŠ. Experimentální část podrobně popisuje analýzu didaktické situace (jejíž součástí je i pracovní list pro žáky) vytvořené podle zásad Teorie didaktických situací, průběh výukového ex- perimentu, jeho následný rozbor a výsledky testovaných hypotéz. Výsledky ukazují, že většina žáků, kteří se experimentu účastnili, má potíže s plně samostatnou prací a potřebuje alespoň částečné vedení učitele nebo spolupráci se spolužáky.
Didactical situations for teaching fractions at the lower secondary level Bc. Lukáš Koudelka, DiS. ABSTRACT The diploma thesis focuses on the application of the Theory of Didactical Situations, developed by the French mathematician Guy Brousseau, in the Czech primary school environment. The main aim of the teaching experiment is to find out whether the participating pupils find it difficult to work completely independently during a didactical situation created using the principles of the Theory of Didactical Situa- tions. The topic of the experiment is fractions and their connection with music - note lengths. The thesis is divided into a theoretical and an experimental part. The theo- retical part describes the principles of the Theory of Didactical Situations and the analysis of chapters on fractions in four mathematics textbooks for the lower sec- ondary level. The experimental part describes in detail the analysis of a didactical situation (which includes a worksheet for pupils) created according to the principles of the Theory of Didactical Situations, the course of the teaching experiment, its subsequent analysis and the results of the tested hypotheses. The results show that most of the pupils who participated in the experiment struggle with fully indepen- dent work and need at least partial guidance...
