Rozvoj mediální gramotnosti prostřednictvím sebereflexe mediální zkušenosti
Media literacy education through self-reflection of media experience
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195389Identifiers
Study Information System: 207020
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kačinová, Viera
Heřmanová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media and Communication studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
20. 8. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Mediální zkušenost, mediální vzdělávání, mediální gramotnost, reflexeKeywords (English)
Media experience, media education, media literacy, reflectionDisertační práce se zaměřuje na výzkum mediální zkušenosti mladistvých a současně na rozvoj dovednosti mladistvých vlastní mediální zkušenosti reflektovat a interpretovat. Cílem výzkumu bylo lépe porozumět tomu, jakou možnou roli má reflexe vlastních mediálních zkušeností mladistvých ve formálním (mediálním) vzdělávání. Za účelem dosažení výzkumných cílů byl použit participativní akční výzkum s mladistvými ve věku 15-17 let, který umožnil získat hlubší porozumění jejich mediální zkušenosti a aktivně je zapojit do procesu výzkumu. Participativní akční výzkum probíhající jeden školní rok na střední škole Naše Lyceum Praha s devíti mladistvými dále umožnil pomocí reflektivního pedagogického přístupu systematicky a kontinuálně podporovat rozvoj dovednosti reflexe vlastních mediálních zkušeností. Pro sběr dat byly primárně využity tři metody: zúčastněné pozorování, sběr reflektivních textuálních dokumentů a polostrukturované rozhovory. Data byla analyzována pomocí reflektivní tematické analýzy. Mediální zkušenost mladistvých lze na základě analýzy a interpretace dat vnímat jako komplexní, individuální, různě intenzivní a jako úzce propojenou s ostatními aspekty jejich života. Jednotlivé dílčí aspekty mediální zkušenosti mladistvých jako jsou ambivalentnost, dynamičnost, opakovaná mediální zkušenost,...
The dissertation primarily delves into exploring the media experiences of adolescents while simultaneously fostering the development of their capacity to analyze and interpret these experiences. The overarching goal of this research was to gain a comprehensive understanding of the potential impact of self-reflection on adolescents' engagement with media, particularly within formal educational settings. A participatory action research methodology was employed to fulfill the outlined research objectives, involving adolescents aged 15-17. This approach facilitated a more profound comprehension of their media encounters and actively involved them in the research process. Nine adolescents participated in this participatory action research for one academic year at the Naše Lyceum Praha high school. This allowed for the systematic and ongoing cultivation of reflective skills about their media experiences facilitated through a thoughtful and engaging pedagogical framework. Data collection primarily relied on participant observation, the collection of reflective textual documents, and semi-structured interviews, with the ensuing data analysis conducted through a reflective thematic analysis. The analysis and interpretation of the collected data revealed that the media experiences of adolescents are...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Mediální gramotnost pohledem aktérů mediálního vzdělávání dospělých
Defence status: DEFENDEDŠťastná, Lucie (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2021)Date of defense: 11. 3. 2021The topic of the dissertation is media literacy as perceived by key agents of the media education of adults. Media literacy is a term that can be viewed differently and whose content changes over time. For this reason, the ... -
Mediální výchova
Defence status: DEFENDEDKonopková, Kateřina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 6. 9. 2018The topic of the bachelor's work is Media education. The need to pursue media as an educational subject comes out of the fact that mass media is increasingly becoming a part of children's everyday social reality, it is a ... -
Mediální pedagogika jako vysokoškolský obor
Defence status: DEFENDEDMackenzie, Karolína (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2021)Date of defense: 20. 9. 2021The diploma theses focus on Media pedagogy as a field of study. It analyzes the educational frameworks for primary and secondary schools which focuses on topic of media. By this it analyzes the possibilities of education ...