Prolínání herního a sexualizovaného obsahu na příkladu CZ/SK streamerek
Corvengence of gaming and sexualized content on the example of CZ/SK female streamers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194831Identifikátory
SIS: 263125
Kolekce
- Kvalifikační práce [19143]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švelch, Jaroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
18. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato diplomová práce se zaměřuje na ženy v online prostředí, specificky na streamerky na CZ/SK live-streamingové scéně. Prozkoumává prolínání herního a sexualizovaného obsahu, otevírá otázku stereotypizace, sexualizace, ale i sebesexualizace či roli cosplay. V teoretické části práce jsou vysvětleny základní pojmy, je představeno prostředí herní a live-streamingové kultury a definována pozice žen v ní. Zároveň je část této sekce věnována sexualizovanému obsahu samotnému. Empirická část popisuje vlastní výzkum skládající se z případové studie a dotazníkového šetření. Případová studie je provedena na vzorku tří vybraných CZ/SK streamerek, a to za pomocí tematické a obsahové analýzy dat z platforem Instagram a Twitch. Cílem práce je zjistit, jaká je v České republice a na Slovensku sebereprezentace vybraných CZ/SK streamerek, jak jsou vnímány a jestli v rámci jejich vnímání dochází ke stereotypizaci, a zároveň prozkoumat pozici sexualizovaného obsahu a jeho vliv na další online tvorbu. Dále si práce pokládá otázku, jestli je, případně jaký je, rozdíl mezi typickým sexualizovaným obsahem a sexualizovaným obsahem zaměřeným na cosplay. Výsledky práce poukazují na vztah mezi sebereprezentací a percepcí okolí, vazbu výraznější sexualizace na sexualizovaný obsah, obecnou nižší popularitu ženských streamerek...
This thesis focuses on women in the online environment, specifically female streamers in the CZ/SK live-streaming scene. It explores the intersection of gaming and sexualized content, raising the question of stereotyping, sexualization, self-sexualization, and the role of cosplay. The theoretical part of the thesis explains the basic concepts, introduces the environment of gaming and live-streaming culture, and defines the position of women in it. At the same time, part of this section is devoted to the sexualized content itself. The empirical part describes the research consisting of a case study and a questionnaire survey. The case study is conducted on a sample of three selected CZ/SK female streamers, using thematic and content analysis of data from the platforms of Instagram and Twitch. The study aims to find out the self- representation of the selected CZ/SK streamers in the Czech Republic and Slovakia, how they are perceived, and if there is stereotyping within their perception, as well as to explore the position of sexualized content and its influence on further online creation. At the same time, the thesis asks whether there is, or what is, a difference between typical sexualized content and sexualized content focused on cosplay. The results of the thesis point to the relationship between...