Pražský závislostní korpus jako cvičebnice jazyka českého
Prague Dependency Treebank as a Czech grammar practice book Prague Dependency Treebank as an exercise book of Czech
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19343Identifiers
Study Information System: 69560
Collections
- Kvalifikační práce [10678]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computational and Formal Linguistics
Department
Institute of Formal and Applied Linguistics
Date of defense
23. 2. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Pražský závislostní korpus (PDT) patří mezi nejvýznamnější jazykové korpusy na světě. Cílem této práce je představit softwarový systém, který nad daty PDT tvoří cvičebnici českého jazyka. Procvičování probíhá ve dvou oblastech: tvarosloví (určování slovních druhů a jejich morfologických kategorií) a větný rozbor (určování větných členů a závislostí mezi nimi). Vzhledem k odlišnostem mezi akademickými rozbory vět a rozbory tak, jak jsou vyučovány ve školách, však nelze data PDT použít zcela přímočaře. Mnoho vět je potžeba z dat úplně vyřadit, na ostatních je nutné provést množství transformací, které převedou původní reprezentaci do tvaru, na který jsou žáci zvyklí ze školy.
Prague Dependency Treebank (PDT) is one of the top language corpora in the world. The aim of this work is to introduce a software system that builds an exercise book of Czech using the data of PDT. Two kinds of exercises are provided: morphology (selecting correct parts of speech and their morphological cathegories) and sentence parsing (selecting analytical functions and dependencies between them). The PDT data cannot be used directly though, because of the differences between the academic approach in sentence parsing and the approach that is used in schools. Some of the sentences have to be discarded completely, several transformations have to be applied to the others in order to convert the original representation to the form to which the students are used to from school.