Dramapedagogické postupy při osvojování gramatiky ve vyučování němčině jako cizímu jazyku
Dramapedagogicalmethods in masteringgrammar in Germanclassesas a foreignlanguage
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192806Identifiers
Study Information System: 63521
Collections
- Kvalifikační práce [20513]
Author
Advisor
Referee
Broukalová, Jindra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dramapedagogika, zážitkové vyučování, jazykové prostředky, komunikace, individualita, interaktivita, hra, motivaceKeywords (English)
Drama pedagogy, experiential-teaching, language-resources, kommunication, individuality, interactivity, game, motivationTato diplomová práce se věnuje různým dramapedagogickým postupům při osvojování gramatiky ve vyučování němčiny jako cizímu jazyku v sedmém ročníku základní školy. Přináší informace o průběhu a výsledcích projektu, který srovnává dvě jazykově srovnatelné skupiny žáků, přičemž v jedné bylo při výuce použito postupů dramatické výchovy a v druhé nikoliv. Práce si klade za cíl zlepšit kvalitu výuky cizího jazyka a zároveň zajistit vnější a vnitřní motivaci žáků při učení. Dalším cílem je zlepšení jazykových prostředků a komunikačních dovedností žáků četně rozšíření podnětů pro rozvoj jejich individuality, kreativity a osobnosti jako takové. Diplomová práce je členěna do tří základních celků. První teoretická část nazvaná "Dramapedagogické postupy ve VCJ" předkládá shrnutí současného výzkumu v oblasti pedagogiky, psychologie, didaktiky. Druhá část s názvem "Příprava empirického výzkumu" je překlenutím k následujícímu celku nazvanému "Praktická část - empirický výzkum" V tomto oddíle jsou objasňovány použité metody a postupy k osvojení konkrétních gramatických struktur a okruhů slovní zásoby. V empirickém výzkumu je vyhodnocena i efektivita dramapedagogických metod. Předkládaná diplomová práce přispívá k rozšíření povědomí o možnostech aktivního využívání netradičních výukových metod a jejich dopad na...
This diploma thesis deals with various dramapedagogical approaches in grammar education in learning German as a foreign language at the seventh grade at an elementary school. It brings new information about the course and the results of the project, while comparing two almost identical groups of pupils, one of which uses dramatic education and the other does not. The aim of the thesis is to improve the quality of foreign language teaching by the teacher and to ensure the pupils' external and internal motivation in learning at the same time. Another goal is to improve the language terms and communication skills of the pupils, including the extention of the incentives to develop their individuality, creativity and personality as such. The thesis is divided into three basic units. The first theoretical part entitled "Dramapedagogical practices in VCJ" presents a summary of current research in the field of pedagogy, psychology, didactics. The second part entitled "Preparation of empirical research" is a bridge to the following unit entitled "Practical part - empirical research" In this section, the methods and procedures used to acquire specific grammatical structures and vocabulary areas are explained. The effectiveness of the dramapedagogical methods is also evaluated in the empirical research. This...
