Acquisition du tchèque par les apprenants de français: analyse automatique des erreurs dans la déclinaison
Acquisition of Czech by French learners: automatic analysis of errors in declension
Osvojování češtiny frankofonními studenty: automatická analýza chyb v deklinaci
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19234Identifikátory
SIS: 108680
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hrdlička, Milan
Cardey-Greenfield, Sylviane
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Matematická lingvistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého národního korpusu
Datum obhajoby
29. 11. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Francouzština
Známka
Prospěl/a
Představujeme platformu CETLEF určenou k počítačem asistované výuce češtiny, která obsahuje uživatelské rozhraní pro studenty i učitele a která nabízí deklinační cvičení s automatickou diagnostikou chyb. V rámci CETLEF byl vypracován formální model deklinace, který obsahuje detailní klasifikaci skoňovacích paradigmat a pravidla pro realizaci vokalických a konsonantických alternací. Tento model je užit k anotaci požadovaných forem v rámci gramatických cvičení, k prezentaci morfologického systému na plateformě určené studentřum a k diagnostice chyb. Diagnostika je založena na srovnávání chybné produkce s hypotetickými formami, které jsou generovány na základě kmenu požadované formy. Vyhodnocení této diagnostiky na materiálu shromážděném díky CETLEF ukazuje, že většina chyb mřuže být interpretována touto technikou.
Our work presents the realization of a platform of computer-assisted language learning CETLEF, featuring on-line fill-in-the-blank exercises with automatic feedback on errors. CETLEF, consisting of a relational data base and author and learner interfaces, rendered necessary the definition of a model for declension in Czech. This model contains a detailed classification of the paradigms and rules for the realization of vocalic and consonantal alternations. It enables the morphological annotation of required forms, the didactic presentation of the morphological system of Czech on the learning platform, as well as the automatic error diagnosis. Diagnosis is carried out by the comparison of an erroneous production with hypothetical forms generated from the stem of the required form. An appraisal of the diagnosis of the productions collected on CETLEF shows that the vast majority of errors can be interpreted with the aid of this technique.