Jan Böhm (1888-1959). Prvorepublikový podnikatel a pěstitel růží.
Jan Böhm (1888-1959). The Businessman and Rose Grower in the First Czechoslovak Republic.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191455Identifikátory
SIS: 221808
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jakubec, Ivan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - hospodářské a sociální dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav hospodářských a sociálních dějin
Datum obhajoby
17. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Jan Böhm|dějiny podnikání|biografie|zahradnictví|výstavnictví|šlechtitelství|růžařstvíKlíčová slova (anglicky)
Jan Böhm|business history|biography|horticulture|exhibitions|plant breeding|rose plantingPředmětem výzkumu diplomové práce je podnikatel a šlechtitel Jan Böhm (1888-1956). Práce vychází z Böhmovy biografie a následně usiluje o postižení podnikatelské činnosti Jana Böhma od založení jeho podniku v roce 1918 do sklonku první republiky s mírnými kontextuálními přesahy. Práce se soustředí na výrobní faktory, aspekty produkce (pěstitelství růží), organizaci podniku, obchodní aktivity (prodej) a především inovativní propagační strategie, jejichž hlavním těžištěm byla výstavní a publikační činnost, reklama, film a inzerce v periodikách, práce se věnuje též efektivitě podniku. Výzkum se opírá o primární archivní prameny, z nichž většina je uložena v archivu Muzea města Blatná a Státním okresním archivu Strakonice. Jsou též využity prameny osobní povahy, např. dobové vzpomínky, fotografie (pohlednice), dobový tisk (Blatenské listy, Pražská zahradní bursa) a vlastní propagační materiály pěstitele. Böhmova schopnost efektivně prezentovat své produkty a budovat značku byla klíčovým faktorem jeho úspěchu a výjimečnosti na tehdejším trhu. Klíčová slova: Jan Böhm, dějiny podnikání, biografie, zahradnictví, výstavnictví, šlechtitelství, růžařství
The subject of the thesis is the entrepreneur and rose breeder Jan Böhm (1888-1956). The thesis is based on Böhm's biography and subsequently aims to cover Jan Böhm's business activities from the foundation of his company in 1918 to the end of the First Czechoslovak Republic with slight contextual overlaps. The thesis focuses on production factors, aspects of production (rose growing), the organisation of the business, commercial activities (sales) and above all innovative promotional strategies, the main focus of which was exhibition and publication, advertising, film and periodical advertising, and the thesis also looks at the efficiency of the business. The research is based on primary archival sources, most of which are stored in the archives of the Blatná City Museum and the State District Archive of Strakonice. Personal sources are also used, such as contemporary memories, photographs (postcards), contemporary press (Blatenské listy, Pražská zahradní bursa) and the grower's own promotional materials. Böhm's ability to effectively present his products and build his brand was a key factor in his success and uniqueness on the market at the time. Key words: Jan Böhm, business history, biography, horticulture, exhibitions, plant breeding, rose planting