Porovnání oblastí školní zralosti dětí z vybraných běžných a logopedických mateřských škol pomocí diagnostického nástroje iSophi
Comparison of school readiness levels of children from selected regular and speech and speech therapy kindergartens using the iSophi diagnostic tool.
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/191451/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191451Identifiers
Study Information System: 258836
Collections
- Kvalifikační práce [8676]
Author
Advisor
Consultant
Křivánková, Markéta
Referee
Pavlová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami
Department
Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine
Date of defense
19. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
předškolní věk, pedagogická diagnostika, mateřská škola, psychomotorika, školní připravenost, diagnostický nástrojKeywords (English)
preschool age, pedagogic diagnostics, kindergarten, psychomotorics, school readines, diagnostic toolNázev: Porovnání oblastí školní zralosti dětí z vybraných běžných a logopedických mateřských škol pomocí diagnostického nástroje iSophi Cíle: Hlavním cílem této práce je porovnání oblastí školní zralosti stanovené testovou baterií iSophi u dětí z vybraných mateřských škol (MŠ), konkrétně dvou běžných MŠ a dvou MŠ logopedických v Praze. Metody: Celkem 40 dětí ve věku 5-7 let (20 z běžné MŠ, 20 z MŠ logopedické) podstoupilo hodnocení školní zralosti nástrojem iSophi. Nástroj iSophi, vyvinutý pedagogicko psychologickou poradnou STEP v roce 2019, zahrnuje 13 oblastí, z nichž některé jsou testovány na místě examinátorem (např. grafomotorika, předmatematické představy, časová orientace, aj.) a další učitelem na základě dlouhodobého hodnocení (např. sebeobsluha, hrubá motorika, sociální porozumění, aj.). Zpracování dat probíhá pomocí digitální nástavby Moje iSophi a má grafickou podobu (lineární grafy pro dílčí dovednosti a koláčový graf pro celkové hodnocení). Pro získání doplnění byl použit účelově sestavený anamnestický dotazník pro rodiče probandů a hodnotící anketa pro učitelky. Výsledky: Děti navštěvující běžnou MŠ průměrně dosáhly přiměřenou nebo velmi dobrou úroveň získaných dovedností ve všech (13) testovaných oblastech. Skupina dětí z MŠ logopedické má sníženou úroveň dovedností v 8 testovaných...
Title: Comparison of school readiness levels of children from selected regular and speech and speech therapy kindergartens using the iSophi diagnostic tool Objectives: The main aim of this study is to compare the areas of school readiness accessed by the iSophi test battery in children from selected kindergartens, namely two regular kindergartens and two speech therapy kindergartens in Prague. Methods: A total of 40 children aged 5-7 years (20 from a regular kindergarten, 20 from a speech therapy kindergarten) underwent an assessment of school readiness using the iSophi tool. The iSophi tool, developed by the STEP Educational Psychological Consultancy in 2019, includes 13 areas, some of which are tested on the spot by the examiner (e.g., graphomotor skills, pre-mathematical ideas, time orientation, etc.) and others by the teacher based on long- term evaluation (e.g., self-care, gross motor skills, social understanding, etc.). Data processing is done using the My iSophi digital extension and has a graphical form (linear graphs for individual skills and pie chart for overall evaluation). A purpose-designed anamnestic questionnaire for the probands' parents and an evaluation survey for the teachers were used to obtain complements. Results: On average, children attending regular kindergarten achieved a...