Frazeologie u dospívajících mluvčích: porozumění a aktivní užívání
Idioms in adolescent speakers: comprehension and active usage
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191318Identifikátory
SIS: 246100
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bozděchová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
17. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čeština|frazeologie|dospívající|porozumění|úzusKlíčová slova (anglicky)
Czech|idioms|adolescents|comprehension|usageDiplomová práce se zabývá frazeologií u dospívajících mluvčích, jejich porozuměním vybraným frazémům a případným aktivním užitím. První část práce, teoretická, se věnuje základním pojmům z oblasti frazeologie a také pojmům týkajících se komunikace a skupinové práce dospívajících mluvčích. Teoretická část vychází především ze studia odborné literatury. Druhá část práce, analytická, se zabývá analýzou samostatné i skupinové práce vybraných mluvčích (2. ročník a 4. ročník osmiletého gymnázia). Analýza je strukturována podle utvořených skupin a následně podle typů cvičení. Analýza vznikla na základě zpracování samostatné a skupinové práce a přepisu nahrávek pořízených při skupinové práci. Zákonní zástupci dětí souhlasili s nahráváním rozhovorů a anonymním zpracováním výsledků za účely diplomové práce. Klíčová slova čeština, frazeologie, dospívající, porozumění, úzus
Diploma thesis deals with idioms in adolescent speakers, their understanding of selected idioms and possible active use. The first part of the thesis, theoretical, deals with the basic concepts of idioms and also with the concepts related to the communication and group work of adolescent speakers. The theoretical part of the text is based mainly on the study of literature. The second part of the thesis, analytical, deals with the analysis of individual and group work of selected native speakers (2nd year and 4th year of eight-year grammar school). The analysis is structured according to the formed groups and then according to the types of exercises. The analysis was based on the processing of individual and group work and the transcription of recordings made during the group work. The children's legal representatives agreed to record and anonymously process the results for the purposes of the diplomas thesis. Key words czech, idioms, adolescents, comprehension, usage