Fenomén tělesnosti a krajiny ve vzájemném vztahu
The corporality and landscape phenomenon in the mutual relation-ship
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19126Identifikátory
SIS: 68025
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Sedlák, Michal
Oponent práce
Jakubcová Hajdušková, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
20. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V šesti kapitolách teoretické části mé práce se věnuji fenoménu tělesnosti a krajiny z pohledu filosofie, výtvarného umění a přírodního prostředí. Všímám si vztahu člověka ke krajině a jeho ovlivňování přírodních procesů a průběžně probíhající zpětné vazby krajiny vůči člověku. Dále se snažím provádět paralelní srovnávání a syntézu těchto dvou zdánlivě rozdílných témat a rozebírat tyto pojmy z různých úhlů pohledu. Nabízím kritický pohled na dva nejvýraznější "reprezentanty" problematiky tělesnosti a krajiny - land-art a body-art - a snažím se nabízet jiná východiska a vazby. Didaktická část práce s názvem Projekt " Cesta" nabízí návrh didaktické aplikace tématu a reflektuje prakticky ověřenou část projektu. Projekt je převážně zaměřen na obnovu či hledání vztahu k místu, které má pro dítě formativní význam. V poslední, výtvarné části, s názvem "Místo" reflektuji vývoj teoretických a výtvarných úvah nad tématem tělesnosti a krajiny až k finálnímu dílu.
There are six chapters in the theoretical part of my diploma work. In these chapters I treat the corporality and landscape phenomenon in the perspective of philosophy, visual arts and the environment. I focus on the relationship of human being to landscape and its influence on the natural processes and the continuity in the feedback from landscape to human being. In the following I try to make the parallel comparison and synthesis of these two seemingly different topics and try to analyze these notions from many different angles. I offer critical comment on two most significant "representatives" of the corporality and landscape problems - land-art and body-art - and try to provide other solutions and connections. The educational part of my work was named The Project "The Way". It gives a suggestion of the educational application of my topic and reflects practically proved part of my project. The Project is mainly focused on the restoration or searching for the relation to the place, which has formative meaning to a child. The very last, graphic part, that was called "The Place", reflects the evolution of my theoretical and art contemplations from the corporality and landscape phenomenon towards the final artwork.