Domácí vzdělávání na 1. stupni ZŠ
Elective home education of primary school age children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190842Identifikátory
SIS: 256193
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klapálková, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
11. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
domácí vzdělávání|individuální vzdělávání|kmenová škola|komunikace|kvalitativní výzkum|rodina|školský zákonKlíčová slova (anglicky)
home education|individual education|core primary school|communication|qualitative research|family|Education ActDiplomová práce se zabývá problematikou domácího vzdělávání dětí na 1. stupni základních škol. Cílem je identifikovat názory rodin na jejich komunikaci s kmenovými školami a zároveň posoudit schopnost obou těchto institucí vytvořit vztah založený na vzájemné a efektivní spolupráci. Teoretická část vymezuje základní pojmy, popisuje právní ukotvení domácího vzdělávání v České republice a představuje rodiče jako klíčové vzdělavatele dětí v individuálním vzdělávání. Praktická část práce si klade za cíl identifikovat názory rodičů na jejich komunikaci s kmenovými školami a zároveň posoudit schopnost obou těchto institucí vytvořit vztah založený na vzájemné efektivní spolupráci. Empirický výzkum je založen na kvalitativní výzkumné metodologii. Sběr dat byl proveden pomocí hloubkových polostrukturovaných rozhovorů, které byly analyzovány prostřednictvím tematické analýzy. Výsledky výzkumu ukazují klíčový vliv vzájemné a efektivní spolupráce rodiny a školy na celkový průběh domácího vzdělávání, stejně tak i význam flexibilního přístupu, který respektuje rozmanitost rodinných situací a potřeb.
The diploma thesis deals with the issue of home education of primary-school-age children. The aim is to identify the views of families on their communication with supervising schools and also to assess the ability of these two institutions to establish a relationship based on mutual and effective cooperation. The theoretical part defines the basic terms, describes the legal background of home education in the Czech Republic and introduces parents as key educators of homeschooled children. The practical part of the thesis aims to identify parents' views on their communication with supervising schools and to assess the ability of both institutions to establish a relationship based on mutually effective cooperation. The empirical research is based on qualitative research methodology. Data collection was conducted through in-depth semi-structured interviews which were analyzed through thematic analysis. The research results show the key influence of mutual and effective cooperation of family and school on the home education overall course, as well as the importance of a flexible approach that respects the diversity of family situations and needs.