Společně ze středu: komparace teorií změny projektů středního článku v České republice
Together from the middle: a comparison of theories of change of middle tier projects in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/190812/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190812Identifikátory
SIS: 265866
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Srb, Vladimír
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Veřejná a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
12. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
střední článek, řízení vzdělávání, decentralizace, teorie změny, intervenční logika, policy designTato diplomová práce reaguje na debatu ohledně optimálního nastavení středního článku v českém vzdělávacím systému. Do debaty přispívá srovnáním přístupu jejích dvou hlavních aktérů: Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a organizace Partnerství pro vzdělávání 2030+. Jejich návrhy středního článku studuje jakožto veřejněpolitické intervence. Na základě analýzy dokumentů a tematické analýzy přepisů rozhovorů s čelními představiteli obou přístupů rozkrývá jejich teorii změny - způsob, kterým by měly návrhy středního článku fungovat. Práce má dva hlavní výstupy, které teorii změny popisují. Prvním výstupem je kauzální řetězec předpokladů o fungování těchto intervencí, který je graficky znázorněn ve formě kognitivní mapy. Druhým výstupem jsou tzv. narativy teorie změny, pro jejichž vytvoření byla v přepisech rozhovorů identifikována opakující se témata a popsán kontext, ve kterém na ně zástupci obou přístupů ke střednímu článku narážejí. Ze srovnání vyplývá, že oba přístupy jsou velmi podobné z hlediska rámování problematického chování, které by opatření měla u cílových skupin změnit i konečných dopadů působení intervencí. Liší se však v odůvodnění problematického chování a nástrojích, které by měly k jeho změně přispět. Tyto výsledky jsou ilustrovány čtyřmi tématy, jež jsou v souvislosti s...
This thesis responds to the debate on the optimal design of the middle tier intervention in the Czech education system. It contributes by comparing the approach of its two main actors: the Ministry of Education, Youth and Sports and the Partnership for Education 2030+. It studies their proposals for the middle tier as public policy interventions. Based on document analysis and thematic analysis of interview transcripts with leaders of both approaches, it unpacks their theory of change - the way in which the middle tier proposals should work. The paper has two main outputs that describe the theory of change. The first output is a causal chain of assumptions about how these interventions are designed to work, which is graphically represented in the form of a cognitive map. The second output is the theory of change narrative, to create which recurring themes were identified in the interview transcripts and the context in which representatives of both approaches to the middle tier use them described. The comparison shows that the two approaches are very similar in terms of framing the problematic behaviours that the interventions are expected to change in the target groups and the ultimate impacts of the interventions. However, they differ in framing of causes of the problematic behaviours and the...