Učení prožitkem v přírodě v mateřských školách
Outdoor experiential learning at nursery schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190761Identifiers
Study Information System: 260872
Collections
- Kvalifikační práce [8843]
Author
Advisor
Referee
Brtník, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport for Teacher Education with specialisation in Education in Nature
Department
Department of Athletics and Outdoor Sports
Date of defense
10. 6. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
výchova v přírodě, aktivity v přírodě, RVP PVKeywords (English)
outdoor education, outdoor activities, educational programmeNázev práce: Učení prožitkem v přírodě v mateřských školách Cíle práce: Cílem práce bylo zjistit, které aktivity v přírodě využívající učení pomocí přímého prožitku zařazují učitelé MŠ do předškolního vzdělávání a v jaké formě. Metoda práce: Kvalitativní polostrukturovaný rozhovor se 3 učitelkami mateřských škol ve dvou městech (1,3 mil. a 11 000 obyvatel) a jedné vesnici (910 obyvatel) v ČR. Rozhovor byl tvořen 18 otázkami, které byly v průběhu rozhovoru doplňovány dalšími dotazy vyplývajícími ze situace. Výzkumný materiál získaný z rozhovorů byl roztříděn do předem vytvořených kategorií a následně interpretován. Výsledky: Výsledky rozhovoru ukázaly, že při pobytu venku učitelky spíše preferují neřízenou spontánní činnost dětí, kdy se děti samy realizují a učí pomocí přímého prožitku. Děti během spontánní hry zkoumají okolí, hrají si na pískovišti či na průlezkách. Když mají při pobytu venku řízenou činnost, tak jsou to nejčastěji pohybové hry či hry s míčem (např. honička). Závěr: Nejčastější aktivitou v přírodě využívající metodu zkušenostního učení je neřízená spontánní činnost dětí na zahradě nebo na zelených plochách v okolí školky. Klíčová slova: výchova v přírodě, aktivity v přírodě, RVP PV
Title: Outdoor experiential learning at nursery schools Aim: The aim of the work is to find out which activities in nature using learning through direct experience are included by kindergarten teachers in pre-school education and in what form. Method: Qualitative semi-structured interviews were conducted with 3 preschool teachers in two cities (1.3 million and 11,000 inhabitants) and one village (910 inhabitants) in the Czech Republic. The interview consisted of 18 questions, which were supplemented with additional questions arising from the situation during the interview. The research material obtained from the interviews was sorted into pre-created categories and then interpreted. The analysis was carried out using open coding. Results: The results of the interview showed that when outdoors, teachers tend to prefer unstructured spontaneous activities for children, where children self-realize and learn through direct experience. During spontaneous play, children explore their surroundings, play in sandboxes, or on jungle gyms. When engaged in structured activities outdoors, the most common ones are physical games or ball games (e.g., tag, soccer, ...). Conclusion: The most common activity in nature utilizing the experiential learning method is the unstructured spontaneous play of children in the...