Hudební činnosti a adaptace dětí s OMJ na 1. stupni ZŠ
Musical activities and adaption of non-native speakers in primary education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189514Identifikátory
SIS: 250315
Kolekce
- Kvalifikační práce [19362]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubátová, Gabriela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
23. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
adaptace žáků, hudební činnosti, odlišný mateřský jazyk, výuka českého jazykaKlíčová slova (anglicky)
children and their adaptation, learn the Czech language, musical activities, non-native languageDiplomová práce se zabývá zkoumáním adaptace žáků s odlišným mateřským jazykem (dále žák s OMJ). Jedná se o aktuální téma, které je vhodné pro dosažení školního a sociálního úspěchu žáků s OMJ. Teoretická část popisuje situaci žáků s OMJ v České republice, dále rozlišuje pojmy žák s OMJ a žákcizinec. Zařazení hudebních činností je popsáno jako účinný prostředek pro učení nového jazyka a opírá se o RVP ZV. Předmětem praktické části je zařazení hudebních činností do speciálních hodin určených pro žáky první třídy s odlišným mateřským jazykem. Cílem práce je vytvořit funkční, didakticky a obsahově zaměřenou pomůcku pro učitele žáků s OMJ na prvním stupni ZŠ v návaznosti na knihu Třída zpívá ÍÁÍÁ: Hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování od Mileny Kmentové. Pomůcka je ověřena pomocí akčního výzkumu se žáky s OMJ na státní základní škole v Praze. KLÍČOVÁ SLOVA adaptace žáků, hudební činnosti, odlišný mateřský jazyk, výuka českého jazyka
This diploma thesis examines the integration of children whose native language is not Czech with the use of musical activities. It is a relevant tool which can help to achieve both educational and social success among non-native speakers. The theoretical part of the thesis describes the situation with foreign children in the Czech Republic, then it deals with the proper use of Czech terms regarding this topic. The diploma thesis describes musical activities as an effective tool for teaching a foreign language, which is in accordance with RVP ZV (Framework Education Programme). The practical part includes the inclusion of musical activities in special group of non-native speakers. The aim of the diploma is to create a functional, didactic and content-oriented tool for Music teachers at primary schools which is based on a book by Milena Kmentová, Třída zpívá ÍÁÍÁ: Hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování (The Class Sings: E-I-E-I: Music Games For Developing Phonemic Awareness). This tool was verified during active research with foreign students at a public primary school in Prague. KEYWORDS children and their adaptation, learn the Czech language, musical activities, non-native language