Obhajoba klasického liberalismu
Defence of the classical liberalism
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18945Identifikátory
SIS: 68828
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bíba, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Politologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav politologie
Datum obhajoby
29. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Cílem mojí práce je ukázat některé rozdíly mezi klasickým a egalitárním liberalismem. Především chci zdůraznit, že egalitární liberalismus mění chápání svobody, kterou klasický liberalismus pojímá jako nedělitelné spojení svobody ekonomické, intelektuální a kulturní. Egalitární liberalismus ruší tento trojjediný svazek a ekonomickou svobodu, která je, podle mého názoru, nutným předpokladem pro rozvoj ostatních svobod, potlačuje. Jelikož egalitární liberalismus postupně získává na Západě v politickoekonomickém myšlení dominantní roli, může ochromování ekonomické svobody, spojené s neustálým růstem moci státu, zničit liberální řád. Průvodním znakem tohoto procesu je i destrukce prosperity.
The goal of my work is to show some differences between classical and egalitarian liberalism. Above all I want to point out, that the egalitarian liberalism changes the understanding of freedom, which is taken by the classical liberalism as an undividable connection of economic, intellectual and cultural freedom. Egalitarian liberalism abolishes this triune union and supresses the economic freedom, which is, according to my opinion, a necessary prerequisite for development of other freedoms. Considering that egalitarian liberalism gradually gains dominant role in western political and economic thought, the crippling of the economic freedom, connected with constant growth of the power of state, can destroy the liberal order. Incidental mark of this process is also the destruction of prosperity.