Media Credibility: Cases of Russia and the United States
Důvěryhodnost médií: případ Ruska a USA
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/18852Identifikátory
SIS: 61403
Katalog UK: 990011752430106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [6857]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zbořil, Zdenek
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
29. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Hlavním cílem této práce je snaha ukázat rozdílnost ve vnímání důvěryhodnosti médií mezi ruskými a americkými respodnenty, za účelem porovnání důležitosti masmédií jako zdrojů informací a posouzení toho, zda existuje vztah mezi vnímáním důvěryhodnosti médií a důležitostí média jako zdroje informací. Jedná se tedy o komparativní analýzu, jež se dělí na dvě části. První, teoretická část, je založena na studiu dosavadní literatury věnující se problematice masmédií, jejich historickému vývoji a současné podobě, teoriím mediální ekologie atp. Druhá část zahrnuje vlastní výzkum s respondenty.
The primary purpose of this work is to examine the differences in media credibility perception among Russian and American respondents, to compare the importance of mass media and interpersonal channels as sources for information and to check whether there is a relation between a medium credibility perception and a medium's importance as a source for news. This paper functions as a comparative analysis and consists of two parts. The first part is based on the study of already existing literature, especially, the overview of historical development and contemporary state of mass media, some theories of media ecology, and cultural dimensions. Based on this first theoretical part, I created a survey, which results are presented and interpreted in the second part of this work. The main limitation of this study is the small sample size that cannot be considered representative. However, findings of this study provide insights into important issues related to cultural environment impacts on credibility perception of mass media and interpersonal channels. The results of the comparative survey can provide a useful framework for examining the cross-cultural differences in media credibility.